Wartości i zasady konstytucyjne w funkcjonowaniu administracji
Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-N2AD19.2024
| Nazwa modułu: | Wartości i zasady konstytucyjne w funkcjonowaniu administracji |
|---|---|
| Kod modułu: | wzkfa_a2_01 |
| Kod programu: | W5-N2AD19.2024 |
| Semestr: |
|
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi wartościami i zasadami konstytucyjnymi, które kształtują funkcjonowanie administracji publicznej. Obejmuje on następujące zagadnienia: analiza konstytucyjnych podstaw ustroju administracji publicznej, w tym zasad: demokratycznego państwa prawnego, decentralizacji władzy publicznej, pomocniczości oraz dialogu społecznego, omówienie konstytucyjnych wolności i praw jednostki w relacjach z administracją publiczną, takich jak prawo do dobrej administracji, ochrona danych osobowych czy dostęp do informacji publicznej, przedstawienie konstytucyjnych standardów działania administracji, ze szczególnym uwzględnieniem zasad: praworządności, bezstronności, proporcjonalności, zaufania obywateli do państwa i stanowionego prawa, analizę konstytucyjnych gwarancji niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów administracyjnych w kontroli działalności administracji publicznej oraz omówienie roli Trybunału Konstytucyjnego i Rzecznika Praw Obywatelskich w kształtowaniu konstytucyjnych standardów funkcjonowania administracji. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
jest gotów prawidłowo identyfikować interesy jednostki z uwzględnieniem wartości i zasad konstytucyjnych [K01] |
K_K06 [4/5] |
potrafi analizować konstytucyjne gwarancje niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów administracyjnych w kontroli działalności administracji publicznej [U01] |
K_U04 [3/5] |
potrafi określić konstytucyjne podstaw ustroju administracji publicznej i wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę wykonując zawód administratywisty [U02] |
K_U06 [4/5] |
zna i rozumie rolę Trybunału Konstytucyjnego i Rzecznika Praw Obywatelskich w kształtowaniu konstytucyjnych standardów funkcjonowania administracji [W01] |
K_W05 [4/5] |
zna i rozumie konstytucyjne wolności i praw jednostki w relacjach z administracją publiczną [W02] |
K_W13 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [01] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W01 |
| ćwiczenia [02] | 10 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||