Physics didactics I - Primary School

Module name: | Physics didactics I - Primary School |
---|---|
Module code: | KN-F-DF1 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Celem przedmiotu jest zintegrowanie dla potrzeb studenta wiedzy z różnych dyscyplin (jak dydaktyka ogólna, psychologia, pedagogika, a przede wszystkim - fizyka) tak, aby ułatwić mu zrozumienie tego procesu w stopniu umożliwiającym samodzielne jego kreowanie jako nauczyciela na drugim etapie edukacyjnym.
W ramach modułu Dydaktyka fizyki I - szkoła podstawowa przewiduje się zapoznanie studentów z:
- podstawowymi dokumentami regulującymi przebieg procesu kształcenia informatycznego uczniów szkoły podstawowej (podstawa programowa z fizyki, program nauczania, rozkład materiału, ramowy plan nauczania),
- metodyką realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie fizyki w zakresie programów dla szkoły podstawowej,
- metodami nauczania właściwymi dla fizyki,
- niekonwencjonalne metody nauczania fizyki,
- rolą błędu w nauczaniu fizyki i sposobami jego wykorzystania w procesie dydaktycznym,
- organizacją pracy w klasie szkolnej i grupach,
- sposobami organizowania przestrzeni klasy szkolnej,
- współpracą nauczyciela z rodzicami. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
Student zna i rozumie miejsce fizyki w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej [DF1_01] |
KN.2023_W08 [3/5] |
Student zna i rozumie podstawę programową z fizyki, cele kształcenia i treści nauczania. Zna strukturę wiedzy oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania fizyki, a także realizację treści fizyki w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia [DF1_02] |
KN.2023_W08 [3/5] |
Student zna i rozumie integrację wewnątrz - i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału [DF1_03] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla fizyki
[DF1_04] |
KN.2023_W02 [4/5] |
Student zna i rozumie metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie fizyki – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu uczenia się, typowe dla fizyki błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie dydaktycznym. [DF1_05] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie metody kształcenia w odniesieniu do fizyki, a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej. [DF1_06] |
KN.2023_W02 [4/5] |
Student zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów; zna rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DF1_07] |
KN.2023_W03 [4/5] |
Student zna i rozumie organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla fizyki: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową
[DF1_08] |
KN.2023_W02 [2/5] |
Student zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne (podręczniki i pakiety edukacyjne), pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne w rozwiązywaniu problemów w zakresie fizyki [DF1_09] |
KN.2023_W04 [3/5] |
Student potrafi identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej, oraz z kompetencjami kluczowymi [DF1_10] |
KN.2023_U02 [3/5] |
Student potrafi przeanalizować rozkład materiału [DF1_11] |
KN.2023_U02 [4/5] |
Student potrafi identyfikować powiązania treści fizyki z innymi treściami nauczania [DF1_12] |
KN.2023_U03 [2/5] |
Student potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów [DF1_13] |
KN.2023_U03 [3/5] |
Student potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy [DF1_14] |
KN.2023_U03 [4/5] |
Student potrafi podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym [DF1_15] |
KN.2023_U05 [4/5] |
Student potrafi dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne [DF1_16] |
KN.2023_U02 [4/5] |
Student potrafi rozpoznać typowe dla nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć błędy uczniowskie i wykorzystać je w procesie dydaktycznym [DF1_17] |
KN.2023_U03 [3/5] |
Student jest gotów do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów [DF1_18] |
KN.2023_KS02 [2/5] |
Student jest gotów popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym [DF1_19] |
KN.2023_KS02 [3/5] |
Student jest gotów promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej [DF1_20] |
KN.2023_KS01 [4/5] |
Student jest gotów do kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów [DF1_21] |
KN.2023_KS03 [3/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
workshop [DF1_fs_01] | 15 |
Description [a03] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Activating method – discussion / debate [b04] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Working with another teaching tool [d03] Laboratory exercise / experiment [e01] Production exercise – workshop [e02] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] |
course work |
DF1_01 |
laboratory classes [DF1_fs_02] | 30 |
Description [a03] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] Activating method – discussion / debate [b04] Activating method – seminar / proseminar [b05] Activating method – peer learning [b08] Video show [c02] Demonstration-imitation [c06] Screen presentation [c07] Working with a computer [d01] Working with a programmed textbook [d02] Working with another teaching tool [d03] Laboratory exercise / experiment [e01] Production exercise – workshop [e02] Observation [e06] Simulation [e07] Self-education [f01] Individual work with a text [f02] Conceptual work [f03] |
course work |
DF1_01 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Consulting materials complementary to those indicated in the syllabus [a04] | Preparation for classes | agreeing on materials complementary to those indicated in the syllabus, supporting the implementation of tasks resulting from or necessary for class participation |
Production/preparation of tools, materials or documentation necessary for class participation [a05] | Preparation for classes | developing, preparing and assessing the usefulness of tools and materials (e.g. aids, scenarios, research tools, equipment, etc.) to be employed in class or as an aid when preparing for classes |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Consulting the schedule [b03] | Consulting the curriculum and the organization of classes | getting acquainted with the class schedule, possibly in the presence of the year tutor, in order to optimize participation in classes, including those supplementary to the core subjects listed in the pursued study programme |
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] | Preparation for verification of learning outcomes | devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] | Preparation for verification of learning outcomes | a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course |
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes |
Development of a corrective action plan as well as supplementary/corrective tasks [d02] | Consulting the results of the verification of learning outcomes | reviewing and selecting tasks and activities enabling the elimination of errors indicated by the academic teacher, their verification or correction resulting in completing the task with at least the minimum passing grade |
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] | Activities complementary to the classes | a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |