Polityka bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 r.
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: | Polityka bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 r. |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-N1-PBMP |
Kod programu: | W3-N1BM19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów w warstwie teoretycznej i praktycznej z problematyką polityki bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 roku, jak również przekazanie rozszerzonej wiedzy z zakresu bezpieczeństwa międzynarodowego. Student ma zdobyć wiedzę, dzięki której będzie potrafił opisać i wyjaśnić uwarunkowania bezpieczeństwa międzynarodowego Polski w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, główne determinanty kształtujące politykę bezpieczeństwa międzynarodowego Polski po 1989 roku oraz główne dokumenty i strategie w zakresie kształtowania współczesnego bezpieczeństwa międzynarodowego RP. Zajęcia mają także służyć zdobyciu umiejętności i kompetencji służących krytycznej analizie i ocenie podejmowanych przez decydentów w zakresie kształtowania bezpieczeństwa RP działań, w kontekście dynamicznie zmieniającego się środowiska międzynarodowego Polski w bliższym (regionalnym i subregionalnym) i dalszym (globalnym) otoczeniu. Celem jest również nauczenie studenta umiejętności prognozowania wyzwań, problemów, szans i zagrożeń dla bezpieczeństwa międzynarodowego RP w obliczu zmieniającego się paradygmatu bezpieczeństwa i umacnianiu się wielobiegunowego ładu międzynarodowego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotowy do wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w celu przygotowania nowatorskich rozwiązań, rekomendacji działań w ramach różnych instytucji i organizacji, w obszarze wyzwań dla bezpieczeństwa w regionie wysokozurbanizowanym i gęsto zaludnionym. [K01] |
BM_1_K01 [4/5] |
potrafi prawidłowo rozpoznawać i należycie rozumieć uwarunkowania i specyficzne cechy różnych wymiarów bezpieczeństwa (zarówno militarnych jak i pozamilitarnych) międzynarodowego Polski. Dostrzega określone determinanty kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego RP, osadzone w konkretnym kontekście geopolitycznym, historycznym, kulturowym, w tym związanym z kulturą strategiczną Polski. [U01] |
BM_1_U07 [4/5] |
potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę w kompleksowy i wieloaspektowy sposób wyjaśnić przyczyny i uwarunkowania procesów i zjawisk kształtujących bezpieczeństwo międzynarodowe RP w wymiarze subregionalnym, w regionie UE (wysokozurbanizowanym i gęsto zaludnionym) będącym następstwem procesów zachodzących w środowisku międzynarodowym oraz sformułować własne stanowisko w tym zakresie. [U02] |
BM_1_U08 [4/5] |
zna i rozumie złożoność współczesnego zakresu pojmowania bezpieczeństwa międzynarodowego państwa, na które składają się zarówno aspekty militarne jak i pozamilitarne (tzw. bezpieczeństwo miękkie), potrafi nazwać i zidentyfikować konkretne wyzwania i zagrożenia militarne i niemilitarne dla bezpieczeństwa międzynarodowego RP. [W01] |
BM_1_W02 [4/5] |
zna i rozumie główne wyzwania, szanse, problemy i zagrożenia, związane z bezpieczeństwem w regionie wysokozurbanizowanym, w szczególności dotyczy to kształtowania bezpieczeństwa międzynarodowego Polski w wymiarze regionalnym i subregionalnym (UE). [W02] |
BM_1_W03 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [PBMP_fs_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
ćwiczenia [PBMP_fs_2] | 10 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Analiza SWOT [b10] Plakat/poster [c05] Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |