Prawa człowieka a interwencje zbrojne ze względów humanitarnych Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: Prawa człowieka a interwencje zbrojne ze względów humanitarnych
Kod modułu: W3-BM-N1-PCIZWH
Kod programu: W3-N1BM19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy studentom na temat interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych i wiążącymi się z nimi dylematami jako mechanizmu wymuszania przestrzegania praw człowieka. W ramach modułu student poznaje aspekty teoretyczne interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych, ich ewolucję na przestrzeni lat, instrumentarium, jak i wątpliwości co do interpretacji obowiązujących norm prawa międzynarodowego. Kładąc akcent na wymiar praktyczny laboratorium, wybrane elementy zagadnienia są omawiane na podstawie wyselekcjonowanych przykładów zastosowania mechanizmu interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych. Student poznaje mechanizm interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych dzięki analizie literatury przedmiotu oraz udziałowi w różnych formach aktywizacyjnych podczas zajęć.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest gotowy do uczestniczenia w przygotowaniu projektów w zakresie praw człowieka i interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych. [K01]
BM_1_K02 [3/5]
Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa w życiu publicznym w zakresie analizowania i identyfikacji wyzwań odnośnie praw człowieka oraz interwencji humanitarnych. [K02]
BM_1_K03 [3/5]
Potrafi prawidłowo rozpoznać i należycie rozumieć uwarunkowania interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych oraz identyfikować ich specyficzne cechy. [U01]
BM_1_U07 [4/5]
Potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę zagadnień dotyczących interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych jako mechanizmu wymuszania przestrzegania praw człowieka oraz prowadzić debatę na ten temat w sposób profesjonalny i etyczny. [U02]
BM_1_U03 [3/5]
Zna i rozumie złożoność interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych. [W01]
BM_1_W07 [4/5]
Wykazuje się wiedzą na temat praw człowieka, dylematów i konsekwencji implementacji interwencji zbrojnych ze względów humanitarnych jako mechanizmu wymuszania przestrzegania praw człowieka. [W02]
BM_1_W02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [PCIZWH_fs_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)