Bezpieczeństwo energetyczne
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: | Bezpieczeństwo energetyczne |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-N1-BEN |
Kod programu: | W3-N1BM19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest przedstawienie i wyjaśnienie studentom pojęcia, zakresu przedmiotowego, uwarunkowań oraz współzależności bezpieczeństwa energetycznego państwa z innymi wymiarami bezpieczeństwa. Studenci poznają wskaźniki (mierniki) bezpieczeństwa energetycznego państwa, czynniki mające wpływ na nie oraz najważniejsze uwarunkowania (krajowe i międzynarodowe; polityczne, gospodarcze, społeczne itp.) bezpieczeństwa energetycznego państwa. Studenci będę rozumieć zależności i oddziaływania polityki klimatycznej oraz ochrony środowiska i polityki w zakresie bezpieczeństwa energetycznego.
W ramach modułu, studenci poznają przede wszystkim następujące zagadnienia:
- geneza problemu bezpieczeństwa energetycznego;
- definiowanie bezpieczeństwa energetycznego;
- pomiar (wskaźniki) bezpieczeństwa energetycznego państwa;
- aktualny stan bezpieczeństwa energetycznego Polski:
- analiza sektorowa bezpieczeństwa energetycznego Polski: węgiel, gaz ziemny, ropa naftowa, odnawialne źródła energii, energetyka jądrowa – podaż, popyt, infrastruktura, zużycie, uwarunkowania społeczno-ekonomiczno-polityczne, trendy i tendencje zmian, kierunki reform;
- główne kierunki polityki energetycznej Polski do roku 2040, cele w ich ramach i działania na rzecz ich osiągnięcia;
- główne cele polityki bezpieczeństwa energetycznego UE (Europejska strategia bezpieczeństwa energetycznego) i działania mające pozwolić osiągnąć te cele;
- polityka energetyczno-klimatyczna UE i Europejski Zielony Ład – uwarunkowania, cele, środki realizacji;
- główne kierunki przewidywanych zmian strukturalnych w sektorze energetycznym UE do roku 2050.
|
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada kompetencje pozwalające na efektywną pracę w podmiotach, w których niezbędna jest wiedza i zrozumienie znaczenia bezpieczeństwa energetycznego państwa oraz jego wpływu i związków z innymi wymiarami bezpieczeństwa. [K01] |
BM_1_K01 [2/5] |
Studenci będą mieć umiejętności interpretacji wskaźników bezpieczeństwa energetycznego państwa. [U01] |
BM_1_U01 [4/5] |
Studenci będą rozumieć wpływ polityk w zakresie ochrony środowiska na politykę bezpieczeństwa energetycznego. [U02] |
BM_1_U01 [3/5] |
Studenci będą znać wskaźniki (mierniki), które obrazują bezpieczeństwo energetyczne państwa. [W01] |
BM_1_W02 [3/5] |
Studenci będą mieć wiedzę na temat krajowych i międzynarodowych uwarunkowań wpływających na bezpieczeństwo energetyczne państwa. [W02] |
BM_1_W02 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [BEN_fs_1] | 20 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] |
egzamin |
K01 |
ćwiczenia [BEN_fs_2] | 10 |
Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |