Cywilizacyjne i kulturowe aspekty bezpieczeństwa
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: | Cywilizacyjne i kulturowe aspekty bezpieczeństwa |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-N1-CKAB |
Kod programu: | W3-N1BM19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy na temat głównych cywilizacyjnych i kulturowych uwarunkowań bezpieczeństwa narodowego i międzynarodowego. W szczególności, omówione zostaną podstawowe teorie wyjaśniające wpływ kultury i cywilizacji na stosunki międzynarodowego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Posiada kompetencje do krytycznej analizy zjawisk z zakresu stosunków międzynarodowych zarówno w kręgu cywilizacji zachodniej, jak również islamskiej, chińskiej, rosyjskiej. Umożliwia mu to lepsze rozumienie dynamicznie zachodzących procesów przenikania się kultur, czy też wymiany międzykulturowej. Jest to kluczowe dla zrozumienia coraz dynamiczniej zachodzących procesów globalizacji z jednej strony i deglobalizacji z drugiej. [K01] |
BM_1_K02 [3/5] |
Potrafi zdobytą wiedzę teoretyczną wykorzystać w sektorze publicznym pracując jako: ekspert ds. bezpieczeństwa, doradca organizacji społecznych czy politycznych, czy pracownik sektora publicznego w zakresie zagrożeń międzynarodowych dla bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. [K02] |
BM_1_K01 [3/5] |
Posiada umiejętność rozumienia złożonych zjawisk z zakresu kultury, procesów cywilizacyjnych mających istotny wpływ na bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne państw. Na przykład na ile religia w takich krajach jak Iran, czy indie ma wpływ na politykę wewnętrzną i zewnętrzną. [U01] |
BM_1_U01 [3/5] |
Posiada umiejętność tworzenia w ramach grupy, koncepcji które w sposób precyzyjny opisują tendencje rozwojowe na świecie takie jak: współczesne technologie komunikacyjne, dynamiczny rozwój AI, rozprzestrzenianie się przestępczości międzynarodowej, identyfikacja punktów zapalnych na świecie, gdzie istnieje ryzyko wybuchu lokalnych, czy też globalnych konfliktów zbrojnych. Tak zgromadzony materiał może posłużyć jako materiał ekspercki dla decydentów politycznych. [U02] |
BM_1_U03 [3/5] |
Student posiada zaawansowaną wiedzę, dotyczącą wpływu uwarunkowań cywilizacyjnych i kulturowych na kwestie bezpieczeństwa państwa. Chodzi przede wszystkim o znajomość kontekstu historycznego, religijnego, czy tradycji i ich wpływu na politykę międzynarodową. To znaczy, że państwa działając na arenie międzynarodowej nie tylko kierują się interesami, ale mają liczne ograniczenia związane z kulturą, czy historią wpływające na proces podejmowania decyzji przez elity polityczne. [W01] |
BM_1_W02 [3/5] |
Student posiada zaawansowaną wiedzę na temat procesów zachodzących wewnątrz państw, jak również pomiędzy państwami, które mają swoje źródło w kulturze, religii czy ekonomii. Chodzi między innymi o wpływ nierówności ekonomicznych na stabilność polityczną, czy społeczną państw. Warto zwrócić uwagę na przyczyny masowych migracji we współczesnym świecie, które dotyczą zarówno migrantów ekonomicznych, jak również uchodźców wojennych. Bardzo ważnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo współczesnych państw jest dynamiczny rozwój nowych form masowego komunikowania się, w tym rola mediów społecznościowych w kampaniach wyborczych, operacjach dezinformacyjnych, rozprzestrzenianiu się fałszywych informacji. [W02] |
BM_1_W02 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [CKAB_fs_1] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |