Bezpieczeństwo na poziomie subpaństwowym Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: Bezpieczeństwo na poziomie subpaństwowym
Kod modułu: W3-BM-N1-BPS
Kod programu: W3-N1BM19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest wyposażenie studentów w teoretyczną i praktyczną wiedzę na temat zarządzania bezpieczeństwem na poziomie subpaństwowym, czyli w województwach, powiatach oraz gminach. Moduł obejmuje analizę zagrożeń, planowanie działań prewencyjnych oraz reagowanie na sytuacje kryzysowe.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do współpracy z różnymi interesariuszami, w tym władzami lokalnymi, organizacjami społecznymi oraz mieszkańcami, w celu wspólnego rozwiązywania problemów związanych z bezpieczeństwem na poziomie subpaństwowym [K01]
BM_1_K02 [4/5] BM_1_K06 [4/5]
jest gotów do inicjowania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań problemów związanych z bezpieczeństwem na poziomie subpaństwowym, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb i zasobów [K02]
BM_1_K03 [4/5] BM_1_K06 [4/5]
potrafi wykorzystując posiadaną wiedzę zidentyfikować i dokonać analizy zagrożenia dla bezpieczeństwa na poziomie subpaństwowym, takie jak zagrożenia naturalne, ekonomiczne oraz społeczne [U01]
BM_1_U01 [4/5] BM_1_U03 [4/5] BM_1_U08 [4/5] BM_1_U09 [5/5] BM_1_U10 [4/5]
potrafi skutecznie komunikować zagadnienia związane z bezpieczeństwem na poziomie subpaństwowym oraz promować świadomość społeczną na temat potencjalnych zagrożeń i sposobów ich zapobiegania [U02]
BM_1_U02 [3/5] BM_1_U04 [3/5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia i teorie związane z bezpieczeństwem na poziomie subpaństwowym, w tym pojęcie bezpieczeństwa lokalnego, bezpieczeństwa regionalnego oraz ich znaczenie w kontekście bezpieczeństwa wewnętrznego [W01]
BM_1_W02 [3/5] BM_1_W07 [3/5] BM_1_W08 [5/5] BM_1_W09 [5/5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu uwarunkowania prawne oraz organizacyjne struktur odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa na poziomie subpaństwowym, w tym ról administracji państwowej, jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji pozarządowych [W02]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W04 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [BPS_fs_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)