Kierunkowy projekt zespołowy_2
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: | Kierunkowy projekt zespołowy_2 |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-N1-KPZ_2 |
Kod programu: | W3-N1BM19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2026/2027 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest rozwinięcie u studiujących kompetencji w zakresie przygotowania i rzetelnego opracowania tekstu w postaci rozdziału, fragmentu pracy zespołowej lub elementu projektu grupowego, czy też raportu, spełniającego wszelkie kryteria charakterystyczne dla typowej pracy dyplomowej (aparatura pojęciowa, metodologia pisania pracy dyplomowej, dokumentowanie źródeł itp.). Każdy uczestnik kierunkowego projektu zespołowego po opieką merytoryczną promotora/tutora jest zobowiązany napisać przydzielony mu fragment większej całości w postaci na przykład rozdziału, czy aneksu. Problematyka opracowania grupowego w założeniach ma być wypracowana wspólnie w całej grupie pod kierunkiem danego promotora/tutora. W pierwszym semestrze zajęć celem zasadniczym jest ustalenie problematyki, którą będzie się zajmował zespół, a w ramach niego poszczególni jego członkowie, a także podjęcie wszelkich czynności preparacyjnych zmierzających do prawidłowego przygotowania się do dalszych etapów pracy pisarskiej (m.in. gromadzenie bibliografii, przeprowadzenia badań empirycznych jeśli takie są przewidywane). Kolejny semestr ma na celu doskonalenie czynności zapoczątkowanych wcześniej i zakłada pracę merytoryczną nad poszczególnymi zadaniami przydzielonymi indywidualnie każdemu z uczestników kierunkowego projektu zespołowego. Ostatni semestr polega na finalizacji wcześniejszych aktywności i pracach przygotowujących opracowanie całości pracy zbiorowej/raportu/projektu pod względem edycyjnym, tak by można było go upublicznić czy to w formie papierowej, czy też zamieścić w postaci e-booka na stronach uczelni.
Oprócz rozwinięcia kompetencji badawczych i pisarskich ważnym celem tego modułu realizowanego od semestru 4 do 6 jest rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, w tym szczególnie rozwiązywania problemów i wspólnego wypracowywania celów, a także ćwiczenie koordynacji oraz współpracy pod kierunkiem promotora - koordynatora projektu. Finalnie gotowy projekt kierunkowy jest jednym z elementów egzaminu dyplomowego, w trakcie którego osoba studiująca odpowiada na trzy pytania, z których jedno pytanie problemowe jest losowane z puli znanych wcześniej zagadnień, drugie pytanie zadawane jest przez Komisję i dotyczy kierunkowego projektu zespołowego, a trzecie pytanie Komisji związane jest z prezentacją, którą osoba egzaminowana przedstawia Komisji w dowolnej formie (tradycyjnej wypowiedzi lub z wykorzystaniem środków audiowizualnych np. prezentacji multimedialnej).
(*zob. Regulamin egzaminu dyplomowego (licencjackiego) na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe) |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotowy do podejmowania refleksji nad znaczeniem wiedzy z zakresu nauk o bezpieczeństwie w procesie rozwiązywania problemów oraz wyjaśniania i prognozowania zjawisk, procesów i funkcjonowania instytucji. Krytycznie ocenia zdobytą wiedzę i jest gotowy do jej samodzielnego i systematycznego weryfikowania i poszerzania. Przestrzega zasad etycznych i norm prawnych w procesie pisania pracy o charakterze badawczo-analitycznym. [K01] |
BM_1_K01 [4/5] |
potrafi zastosować metodologię prowadzenia badania naukowego, przedstawić i uzasadnić problem badawczy, cel i zakres pracy, wyjaśnić zastosowanie konkretnych metod i narzędzi badawczych oraz przebieg procesów badawczych. Potrafi pracować pod kierunkiem opiekuna naukowego, identyfikować własne błędy i zaakceptować konstruktywną krytykę. [U01] |
BM_1_U01 [4/5] |
potrafi zorganizować warsztat pracy oraz zaplanować etapy pracy, zbierać, selekcjonować i analizować materiały źródłowe, samodzielnie i w grupie opracować i przeprowadzić badanie oraz zaprezentować wyniki badania i sformułować wnioski. Ceni wartość samodzielnej i zespołowej pracy badawczej i naukowej. Umie zredagować tekst pracy dyplomowej oraz starannie go edytować. [U02] |
BM_1_U02 [3/5] |
ma wiedzę na temat metodyki pisania pracy dyplomowej oraz wymagań dotyczących technicznego przygotowania i edycji pracy. Rozumie konieczność rzetelnego dokumentowania wypowiedzi naukowej i zna zasady etyczne obowiązujące w pracy badawczej. [W01] |
BM_1_W01 [3/5] |
zna problematykę i stan wiedzy w zakresie wybranych zagadnień szczegółowych związanych z dziedziną studiów oraz metody rozpoznania / badania właściwe dla kierunku studiów. [W02] |
BM_1_W04 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
laboratorium [KPZ_2_fs_2] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Projektowanie [e04] Praktyka badawcza [e08] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |