Bezpieczeństwo ekonomiczne państwa
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: | Bezpieczeństwo ekonomiczne państwa |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-N1-BEP |
Kod programu: | W3-N1BM19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | egzamin |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem zajęć realizowanych w ramach modułu jest przedstawienie i wyjaśnienie studentom pojęcia, zakresu przedmiotowego, uwarunkowań oraz współzależności bezpieczeństwa ekonomicznego państwa z innymi wymiarami bezpieczeństwa. Studenci poznają wskaźniki (mierniki) bezpieczeństwa ekonomicznego państwa, czynniki mające wpływ na nie oraz najważniejsze instytucje mające obowiązki i kompetencje czuwania nad różnymi aspektami bezpieczeństwa ekonomicznego.
W ramach modułu, studenci poznają przede wszystkim następujące zagadnienia:
- pojęcie bezpieczeństwa ekonomicznego państwa i jego ewolucja;
- wyznaczniki, wskaźniki i mierniki bezpieczeństwa ekonomicznego państwa;
- aktualny stan bezpieczeństwa ekonomicznego Polski w świetle ww. wskaźników;
- rating jako syntetyczny wskaźnik bezpieczeństwa ekonomicznego państwa;
- system instytucjonalny bezpieczeństwa ekonomicznego w Polsce: Narodowy Bank Polski, Komisja Nadzoru Finansowego, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – znaczenie i zadania w zakresie bezpieczeństwa ekonomicznego państwa;
- znaczenie obrotu gotówkowego w kontekście bezpieczeństwa ekonomicznego. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
posiada kompetencje pozwalające na efektywną pracę w podmiotach, w których niezbędna jest wiedza i zrozumienie znaczenia bezpieczeństwa ekonomicznego państwa oraz jego wpływu i związków z innymi wymiarami bezpieczeństwa [K01] |
BM_1_K01 [2/5] |
będzie mieć umiejętności interpretacji wskaźników bezpieczeństwa ekonomicznego państwa [U01] |
BM_1_U01 [3/5] |
będzie rozumieć znaczenie gotówki i obrotu gotówkowego dla bezpieczeństwa ekonomicznego [U02] |
BM_1_U01 [3/5] |
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wskaźniki (mierniki), które obrazują bezpieczeństwo ekonomiczne państwa [W01] |
BM_1_W02 [4/5] |
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zadania, strukturę oraz narzędzia instytucji działających w RP oraz międzynarodowych, które mają za zadanie czuwać nad różnymi aspektami bezpieczeństwa ekonomicznego państw (wewnętrznego) oraz systemu międzynarodowego [W02] |
BM_1_W02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [BEP_fs_1] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Prezentacja [c07] |
egzamin |
K01 |
ćwiczenia [BEP_fs_2] | 10 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |