Bezpieczeństwo edukacyjne Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: Bezpieczeństwo edukacyjne
Kod modułu: W3-BM-N1-BE
Kod programu: W3-N1BM19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł zajęć koncentruje się z jednej strony na przygotowaniu do zapewnienia bezpiecznego środowiska edukacyjnego dla uczniów i studentów, nauczycieli oraz innych pracowników instytucji edukacyjnych, a z drugiej strony wskazuje na strategie zmierzające do kształcenia i propagowania programów i treści edukacyjnych zmierzających do pogłębiania i poszerzania wiedzy z zakresu szeroko pojmowanego bezpieczeństwa. Celem modułu jest zrozumienie różnych aspektów bezpieczeństwa w kontekście edukacyjnym, w tym kwestii fizycznych, emocjonalnych, cyfrowych, programowych i organizacyjnych. Celem modułu jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności niezbędne do tworzenia i utrzymywania bezpiecznych, wspierających i efektywnych środowisk edukacyjnych, a także kreowania właściwych programów z zakresu kształcenia i edukowania zarówno dzieci i młodzieży jak i innych grup społecznych (np. osób starszych). Moduł jest kluczowy dla studentów, którzy chcą pracować w obszarze edukacji, zarządzania placówkami edukacyjnymi lub zajmować się polityką edukacyjną, ponieważ dostarcza niezbędnej wiedzy i umiejętności do tworzenia bezpiecznego i wspierającego środowiska nauczania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi zaprojektować właściwe programy edukacyjne w zakresie promowania bezpieczeństwa jednostkowego i zbiorowego [K01]
BM_1_K02 [5/5] BM_1_K03 [3/5] BM_1_K05 [2/5] BM_1_K06 [2/5]
jest z stanie zaproponować adekwatną do potrzeb wynikających z wyzwań współczesnego świata politykę edukacyjną państwa w zakresie szeroko pojmowanego bezpieczeństwa [K02]
BM_1_K01 [2/5] BM_1_K02 [4/5] BM_1_K03 [3/5]
potrafi identyfikować obszary bezpieczeństwa, które winny być znane różnym grupom społecznym, począwszy od najmłodszego pokolenia po osoby starsze [U01]
BM_1_U01 [4/5] BM_1_U03 [4/5] BM_1_U07 [4/5] BM_1_U10 [4/5]
uświadamia sobie potrzebę tworzenia strategii promowania bezpieczeństwa w sektorze szeroko pojmowanej edukacji zarówno dzieci, młodzieży jak i osób starszych [U02]
BM_1_U01 [3/5] BM_1_U03 [4/5] BM_1_U05 [2/5] BM_1_U06 [4/5]
zna programy nauczania i inne strategie podejmowane w sektorze szkolnictwa publicznego i niepublicznego w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa [W01]
BM_1_W01 [4/5] BM_1_W03 [4/5] BM_1_W04 [3/5]
zna zaawansowane metody i techniki w zakresie zagwarantowania bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i osób starszych [W02]
BM_1_W04 [3/5] BM_1_W09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [BE_fs_1] 20 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Analiza SWOT [b10] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)