Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: Zarządzanie ryzykiem w bezpieczeństwie
Kod modułu: W3-BM-N1-ZRB
Kod programu: W3-N1BM19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest przekazanie wiedzy (z zakresu inżynierii bezpieczeństwa) dotyczącej zabezpieczeń i procedur ograniczających występowanie sytuacji kryzysowych oraz sposobów ochrony przed ich skutkami, nieodzownej w ratownictwie, ochronie ludności, ochronie infrastruktury krytycznej i ochronie przeciwpożarowej. Studenci zostaną przygotowani m.in. do posługiwania się matrycami ryzyka oraz uzyskają umiejętności pozwalające na opracowanie siatki bezpieczeństwa (element „Planu zarządzania kryzysowego”) dla przykładowych rodzajów zagrożeń.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do uznania znaczenie swojej roli i odpowiedzialności w procesie zarządzania ryzykiem oraz bezpieczeństwem publicznym [K01]
BM_1_K03 [3/5] BM_1_K05 [5/5]
jest gotów krytycznie ocenić sytuacje związane z zagrożeniami i ryzykiem, podejmując w oparciu o to świadome i przemyślane decyzje [K02]
BM_1_K04 [4/5] BM_1_K06 [3/5]
potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę m.in. w zakresie stosowania metod analizy i oceny ryzyka w odniesieniu do badania wybranych zagrożeń: awarii technicznych, pożarów przestrzennych, skażeń środowiska, powodzi, aktów terroru, wypadków komunikacyjnych, itp. [U01]
BM_1_U01 [4/5] BM_1_U03 [3/5] BM_1_U07 [4/5]
posiada umiejętności komunikacyjne (w zakresie specjalistycznej terminologii), które umożliwiają skuteczną współpracę z innymi podmiotami zaangażowanymi w zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem powszechnym [U02]
BM_1_U02 [4/5] BM_1_U04 [3/5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pojęcia i teorie związane z zarządzaniem ryzykiem w kontekście bezpieczeństwa powszechnego, w tym definicje ryzyka i zagrożeń [W01]
BM_1_W01 [2/5] BM_1_W03 [4/5] BM_1_W04 [4/5] BM_1_W05 [4/5] BM_1_W08 [4/5] BM_1_W09 [5/5]
zna i rozumie różnorodne metody i narzędzia analizy oraz oceny ryzyka, w tym techniki oceny prawdopodobieństwa i skutków zagrożeń [W02]
BM_1_W05 [4/5] BM_1_W09 [4/5]
zna i rozumie w zaawansowanym stopniu krajowe oraz międzynarodowe regulacje prawne oraz standardy dotyczące zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwa publicznego [W03]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [ZRB_fs_1] 20 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Analiza SWOT [b10] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)