Wyzwania demograficzne współczesnego świata Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: Wyzwania demograficzne współczesnego świata
Kod modułu: W3-BM-N1-WDWS
Kod programu: W3-N1BM19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest analiza głównych wyzwań demograficznych lub kwestii uwarunkowanych procesami demograficznymi, stojących przed populacjami państw/regionów świata. Procesy demograficzne są identyfikowane jako jeden z głównych współczesnych megatrendów, który warunkuje potrzebę, a wręcz konieczność zmian w wielu obszarach polityk krajowych i międzynarodowych. To kwestie ściśle powiązane ze zmianami politycznymi, społecznymi, ekonomicznymi i kulturowymi współczesnego świata.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
przyjmuje perspektywę profesjonalnego pełnienia roli zawodowej doradcy do spraw bezpieczeństwa [K01]
BM_1_K05 [4/5]
uznaje znaczenie wiedzy specjalistycznej jako podstawy do diagnozy wpływu procesów demograficznych na bezpieczeństwo narodowe i międzynawowe, prezentując przy tym postawę krytyczną w ocenie źródeł informacji oraz ich interpretacji [K02]
BM_1_K01 [4/5] BM_1_K04 [3/5]
w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi w sposób poprawny metodologicznie przeprowadzić analizę procesów demograficznych, ocenić ich wpływ na bezpieczeństwo w różnych wymiarach i skalach oraz formułować rekomendacje i prognozy z wykorzystaniem metody krytycznego myślenia [U01]
BM_1_U01 [4/5] BM_1_U03 [3/5] BM_1_U07 [4/5]
wykorzystując wiedzę dziedzinową, potrafi przygotować projekt indywidualny i grupowy w ramach omawianej tematyki oraz zaprezentować go publicznie. W tym celu organizuje pracę własną oraz angażuje się działania grupy projektowej [U02]
BM_1_U02 [4/5] BM_1_U04 [4/5] BM_1_U05 [3/5] BM_1_U06 [4/5]
zna kategorię bezpieczeństwa demograficznego, rozumie jej znaczenie oraz interdyscyplinarność analizowanej problematyki. Zna i rozumie przebieg procesów demograficznych we współczesnym świecie. [W01]
BM_1_W01 [4/5] BM_1_W04 [3/5] BM_1_W07 [4/5]
Rozumie i zna dylematy generowane przez procesy demograficzne w różnych wymiarach oraz na różnych poziomach funkcjonowania państw, szczególnie w skali międzynarodowej. Identyfikuje elementy składające się złożoność uwarunkowań współczesnych procesów demograficznych oraz rozumie dylematy w tym zakresie. [W02]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W04 [3/5] BM_1_W05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [WDWS_fs_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)