Wprowadzenie do studiów strategicznych Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: Wprowadzenie do studiów strategicznych
Kod modułu: W3-BM-N1-WSS
Kod programu: W3-N1BM19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studenta z kształtowaniem się myśli i studiów strategicznych na przestrzeni dziejów od starożytności, aż do czasów współczesnych, dzięki czemu student zna i rozumie główne uwarunkowania kształtowania się strategii państw w zależności o okresu historycznego, globalnych trendów, paradygmatu bezpieczeństwa, oraz wyzwań, problemów i zagrożeń determinujących politykę zagraniczną i bezpieczeństwa państwa w danym momencie. Celem jest zapoznanie studenta z cechami charakterystycznymi kształtowania się myśli strategicznej w różnych częściach globu i w różnych okresach historycznych. Dzięki temu, student znając i rozumiejąc determinanty kształtowania strategii politycznej państw, potrafi przewidzieć możliwe przyszłe działania mocarstw i państw w zależności od aktualnych uwarunkowań geopolitycznych w skali regionalnej i międzynarodowej. Student potrafi dostrzec związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy kształtowaniem strategii politycznej państwa, a jego uwarunkowaniami i doświadczeniami historycznymi, osadzeniem w określonym kręgu cywilizacyjnym, położeniem geopolitycznym oraz aspektami kulturowo-społecznymi i gospodarczymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu nauk o polityce i administracji i nauk o bezpieczeństwie w rozwiązywaniu problemów społecznych, ekonomicznych i ekologicznych w sferze bezpieczeństwa oraz w zakresie kształtowania strategii bezpieczeństwa państw w zmieniających się warunkach geopolitycznych [K01]
BM_1_K01 [4/5] BM_1_K02 [3/5] BM_1_K04 [4/5]
jest gotowy do krytycznej oceny zdobytej wiedzy z zakresu nauk o bezpieczeństwie, w tym w szczególności wiedzy w zakresie mechanizmów kształtowania strategii państwowej w celu zapewnienia państwu bezpieczeństwa oraz metod jej realizacji, której efektem jest doskonalenie jej także w wyniku kontaktu z ekspertami [K02]
BM_1_K04 [4/5] BM_1_K05 [4/5] BM_1_K06 [3/5]
znając rozmaite uwarunkowania i specyficzne mechanizmy mające pośredni i bezpośredni wpływ na kształtowanie strategii państwowej realizowanej w zakresie bezpieczeństwa państwa, potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, aby diagnozować złożone procesy w sferze bezpieczeństwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych [U01]
BM_1_U01 [4/5] BM_1_U03 [3/5] BM_1_U05 [3/5]
potrafi prawidłowo rozpoznawać i należycie rozumieć uwarunkowania i specyficzne cechy różnych wymiarów bezpieczeństwa (zarówno militarnych jak i pozamilitarnych), które wpływają w sposób pośredni i bezpośredni na kształtowanie strategii państwowej różnych mocarstw i państw, dzięki czemu rozumie i potrafi przewidzieć niektóre ich działania w zmieniającym się dynamicznie środowisku międzynarodowym [U02]
BM_1_U02 [3/5] BM_1_U07 [4/5]
student zna i rozumie historyczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe i prawne uwarunkowania kształtowania się strategii państwowych mocarstw i państw nieposiadających statusu mocarstwowego, na przestrzeni dziejów [W01]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W03 [4/5] BM_1_W04 [4/5] BM_1_W05 [3/5]
zna i rozumie główne dylematy współczesnej cywilizacji determinujące kształt polityki bezpieczeństwa państwa w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, a co za tym idzie realizowanej przez państwo strategii polityki zagranicznej [W02]
BM_1_W02 [4/5] BM_1_W03 [4/5] BM_1_W04 [3/5] BM_1_W05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [WSS_fs_1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)