Wprowadzenie do studiów strategicznych
Kierunek studiów: Bezpieczeństwo narodowe i międzynarodowe
Kod programu: W3-N1BM19.2024

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do studiów strategicznych |
---|---|
Kod modułu: | W3-BM-N1-WSS |
Kod programu: | W3-N1BM19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studenta z kształtowaniem się myśli i studiów strategicznych na przestrzeni dziejów od starożytności, aż do czasów współczesnych, dzięki czemu student zna i rozumie główne uwarunkowania kształtowania się strategii państw w zależności o okresu historycznego, globalnych trendów, paradygmatu bezpieczeństwa, oraz wyzwań, problemów i zagrożeń determinujących politykę zagraniczną i bezpieczeństwa państwa w danym momencie. Celem jest zapoznanie studenta z cechami charakterystycznymi kształtowania się myśli strategicznej w różnych częściach globu i w różnych okresach historycznych. Dzięki temu, student znając i rozumiejąc determinanty kształtowania strategii politycznej państw, potrafi przewidzieć możliwe przyszłe działania mocarstw i państw w zależności od aktualnych uwarunkowań geopolitycznych w skali regionalnej i międzynarodowej. Student potrafi dostrzec związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy kształtowaniem strategii politycznej państwa, a jego uwarunkowaniami i doświadczeniami historycznymi, osadzeniem w określonym kręgu cywilizacyjnym, położeniem geopolitycznym oraz aspektami kulturowo-społecznymi i gospodarczymi. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy z zakresu nauk o polityce i administracji i nauk o bezpieczeństwie w rozwiązywaniu problemów społecznych, ekonomicznych i ekologicznych w sferze bezpieczeństwa oraz w zakresie kształtowania strategii bezpieczeństwa państw w zmieniających się warunkach geopolitycznych [K01] |
BM_1_K01 [4/5] |
jest gotowy do krytycznej oceny zdobytej wiedzy z zakresu nauk o bezpieczeństwie, w tym w szczególności wiedzy w zakresie mechanizmów kształtowania strategii państwowej w celu zapewnienia państwu bezpieczeństwa oraz metod jej realizacji, której efektem jest doskonalenie jej także w wyniku kontaktu z ekspertami [K02] |
BM_1_K04 [4/5] |
znając rozmaite uwarunkowania i specyficzne mechanizmy mające pośredni i bezpośredni wpływ na kształtowanie strategii państwowej realizowanej w zakresie bezpieczeństwa państwa, potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, aby diagnozować złożone procesy w sferze bezpieczeństwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych [U01] |
BM_1_U01 [4/5] |
potrafi prawidłowo rozpoznawać i należycie rozumieć uwarunkowania i specyficzne cechy różnych wymiarów bezpieczeństwa (zarówno militarnych jak i pozamilitarnych), które wpływają w sposób pośredni i bezpośredni na kształtowanie strategii państwowej różnych mocarstw i państw, dzięki czemu rozumie i potrafi przewidzieć niektóre ich działania w zmieniającym się dynamicznie środowisku międzynarodowym [U02] |
BM_1_U02 [3/5] |
student zna i rozumie historyczne, ekonomiczne, społeczne, kulturowe i prawne uwarunkowania kształtowania się strategii państwowych mocarstw i państw nieposiadających statusu mocarstwowego, na przestrzeni dziejów [W01] |
BM_1_W02 [4/5] |
zna i rozumie główne dylematy współczesnej cywilizacji determinujące kształt polityki bezpieczeństwa państwa w wymiarze wewnętrznym i zewnętrznym, a co za tym idzie realizowanej przez państwo strategii polityki zagranicznej [W02] |
BM_1_W02 [4/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
konwersatorium [WSS_fs_1] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład problemowy [b01] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Analiza SWOT [b10] Prezentacja [c07] Praca z podręcznikiem programowym [d02] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |