Techniki negocjacji i mediacji w administracji Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-N1AD19.2024

Nazwa modułu: Techniki negocjacji i mediacji w administracji
Kod modułu: tnma_a1_05
Kod programu: W5-N1AD19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu zapoznanie studentów ze sposobami skutecznego rozwiazywania konfliktów w drodze mediacji i negocjacji. Zajęcia koncentrują się na trzech zagadnieniach: komunikacji w konflikcie, mediacjach i negocjacjach. Zajęcia rozpoczynają się od poznania źródeł konfliktów oraz stylów radzenia sobie z konfliktem. Następnie student poznaje podstawy skutecznego komunikowania się, w tym bariery komunikacyjne i techniki skutecznego słuchania. Student dowiaduje się jak przezwyciężać impas komunikacyjny. Przedstawione techniki są następnie przenoszone na grunt dwóch różnych kontekstów sytuacyjnych – negocjacji i mediacji. Student poznaje techniki negocjacyjne i sposoby poszukiwania wspólnego interesu stron. Poznaje różnice pomiędzy kompromisem a kooperacją. Zajęcia koncentrują się na metodach dochodzenia do porozumienia możliwego do zaakceptowania przez wszystkie strony. Student poznaje także istotę mediacji, zasady mediacji charakterystycznymi dla spraw cywilnych oraz administracyjnych. Podczas zajęć student ma możliwość udziału w symulacji negocjacji i mediacji, dzięki czemu nabywa praktyczne umiejętności zarządzania konfliktem z perspektywy różnych ról w konflikcie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów wykonywać pracę zawodową, operując taktykami efektywnego komunikowania się w sytuacji konfliktowej [K01]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5]
rozpoznaje i ocenia style komunikowania się w sytuacji konfliktowej [U01]
K_U07 [5/5] K_U10 [5/5]
zna i rozumie procedury prowadzenia efektywnych negocjacji i mediacji [W01]
K_W16 [5/5]
zna podstawowe techniki negocjacyjne oraz mediacyjne [W02]
K_W02 [4/5] K_W16 [5/5]
zna podstawy prawne prowadzenia mediacji i rozumie różnice pomiędzy mediacją w postępowaniu administracyjnym a mediacją cywilną [W03]
K_W01 [4/5] K_W13 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin K01 W01 W02 W03
ćwiczenia [02] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)