Bazy danych 2 Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Bazy danych 2
Kod modułu: W4-IN-N1-24-6-BD2
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zasadami programowania w jezyku PL-SQL oraz zasadami dotyczącymi tworzenia nierelacyjnych baz danych NoSQL. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego przetwarzania danych przy użyciu języka SQL oraz nauczą się projektować struktury danych i operować na danych zgodnie z zasadami NoSQL.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student rozumie potrzebę stałego wzbogacania swojej wiedzy oraz rozwijania swoich umiejętności w zakresie pracy z nowoczesnymi technologiami i systemami zarządzania bazami danych. [K01]
IN_K03 [3/5] IN_K04 [3/5]
Student jest świadomy potrzeb związanych z analizą, przetwarzaniem i przechowywaniem danych oraz roli systemów baz danych w wyniku transformacji cyfrowej i społecznej. [K02]
IN_K01 [2/5] IN_K02 [2/5] IN_K04 [3/5]
Student potrafi określić zastosowanie odpowiedniego rodzaju systemów baz danych w określonych obszarach. [K03]
IN_K01 [3/5] IN_K03 [3/5] IN_K04 [3/5]
Student posiada umiejętność tworzenia, modyfikowania i zarządzania bazami danych przy użyciu właściwego dla danej bazy języka zapytań. [U01]
IN_U04 [3/5] IN_U05 [2/5]
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować model danych dla zadanego problemu. Potrafi określić rozwiązania alternatywne oraz właściwości każdego z rozwiązań. [U02]
IN_U01 [2/5] IN_U02 [2/5] IN_U03 [2/5] IN_U04 [2/5]
Student posiada umiejętność analizowania problemu pod kątem dostosowania rodzaju i struktury bazy danych. [U03]
IN_U01 [2/5] IN_U03 [3/5] IN_U04 [3/5]
Student zna i rozumie różne typy baz danych, podstawowe pojęcia z obszaru baz danych, zależności miedzy danymi. [W01]
IN_W01 [2/5] IN_W02 [3/5] IN_W04 [2/5] IN_W05 [3/5]
Student zna zasady projektowania różnych rodzajów baz danych odpowiednio do specyficznych wymagań aplikacji. [W02]
IN_W02 [3/5] IN_W03 [3/5] IN_W04 [3/5] IN_W05 [2/5]
Student zna zasady wykonywania operacji CRUD (Create, Read, Update, Delete) w różnych typach baz danych i rozumie rozbieżności w realizacji żądań kierowanych do SZBD. [W03]
IN_W03 [4/5] IN_W04 [3/5] IN_W05 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [01] 20 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Praktyka badawcza [e08] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 K03 U01 U02 U03 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)