Cyberbezpieczeństwo Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Cyberbezpieczeństwo
Kod modułu: W4-IN-N1-24-5-CYB
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z cyberbezpieczeństwem. Zakres tematyczny obejmował będzie zarówna zagadnienia związane z bezpieczeństwem osobistym (ang. personal cybercesurity), jak i tematykę związaną z trzema filarami cyberbezpieczeństwa określanymi jako "triada CIA" (ang. CIA triad). Po ukończeniu tego modułu student powinien być świadomy aktualnych typów zagrożeń cyberbezpieczeństwa oraz ataków, wiedzieć jak można je minimalizować (lub ich unikać) oraz gdzie, w razie potrzeby, uzupełniać wiedzę dotyczącą cyberbezpieczeństwa, nowych zagrożeń i podatności.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest świadomy aktualnych zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem i ich kosztów zarówno w sferze materialnej jak i niematerialnej. [K1]
IN_K01 [4/5] IN_K04 [4/5]
Jest świadomy istnienia norm, wytycznych i standardów zgodności zwiazanych z bezpieczeństwem systemów informatycznych w różnych branżach. [K2]
IN_W02 [2/5] IN_K01 [4/5] IN_K04 [4/5]
Rozpoznaje i charakteryzuje zagrożenia na różnych poziomach (użytkownik, serwer, sieć, chmura, infrastruktura IT, oprogramowanie), potrafi przeprowadzić analizę ryzyka na poziomie podstawowym. [U1]
IN_U03 [2/5] IN_U04 [1/5] IN_U05 [3/5] IN_K01 [2/5] IN_W08 [2/5] IN_U07 [2/5] IN_U09 [2/5]
Potrafi sformułować rekomendacje dotyczące bezpieczeństwa w dokumentcji projektowej projektu systemu lub aplikacji. [U2]
IN_K01 [4/5] IN_K04 [3/5]
Wie czym jest triada CIA, wyjaśnia znaczenie poszczególnych składowych [W1]
IN_W04 [2/5] IN_W06 [2/5] IN_W08 [3/5]
Charakteryzuje zagrożenia oraz ataki i proponuje odpowiednie środki zaradcze [W2]
IN_W05 [2/5] IN_W06 [3/5] IN_W08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [01] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K1 K2 U1 U2 W1 W2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)