Metody analizy danych Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Metody analizy danych
Kod modułu: W4-IN-N1-24-4-MAD
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł dotyczy metod analizy danych dla kierunku informatyka i obejmuje kluczowe aspekty statystyki, algorytmów, oraz eksploracji i wizualizacji danych, które są niezbędne do zrozumienia i analizy dużych zbiorów danych. Studenci zapoznają się z podstawami uczenia maszynowego oraz technologiami Big Data. Poznają w tym celu różne narzędzia informatyczne pozwalające na użycie określonej metody analizy danych. Zakłada się użycie różnych narzędzi by wyposażyć studenta w szeroką wiedzę o dostępności wielu możliwych rozwiązań. W efekcie student będzie potrafił dla wybranego zbioru danych rzeczywistych dokonać jego wstępnej charakterystyki (stosując podstawowe metody statystyki opisowej) a następnie przedstawić szerszą analizę z użyciem metod uczenia maszynowego i eksploracji danych. Cała analiza zostanie wykonana przy użyciu wybranych narzędzi informatycznych. Będzie miała formę projektu, z uwzględnieniem dokumentacji opisowej i prezentacji uzyskanych wyników.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy znaczenia podejścia interdyscyplinarnego do rozwiązywania problemów [K01]
IN_K04 [2/5]
Potrafi dla dowolnego zbioru danych rzeczywistych przygotować dokumentację uwzględniającą wstępną charakterystykę zbioru danych (z odniesieniem do wiedzy dziedzinowej), opis wykonanych metod analizy danych i wyciągnąć wnioski z przeprowadzonej analizy [K02]
IN_W03 [3/5] IN_U02 [3/5] IN_U03 [3/5] IN_K03 [2/5] IN_K04 [4/5] IN_W07 [3/5]
potrafi samodzielne wyszukiwać informacje zawarte w literaturze, w celu podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych [U01]
IN_U04 [3/5]
Potrafi dla dowolnego zbioru danych zastosować właściwą metodę statystyki opisowej (mediana/moda), korelacji (Pearsona, Spearmana) a także wizualizacji danych (histogram, box plot, wykres rozrzutu) [U02]
IN_U02 [4/5] IN_U03 [2/5] IN_U05 [4/5] IN_U07 [4/5]
Ma wiedzę dotyczącą podstaw statystyki, w tym pojęć typu średnia, mediana, moda, odchylenie standardowe oraz metod korelacji między danymi. [W01]
IN_W02 [4/5] IN_W03 [4/5] IN_W07 [3/5]
Rozumie różnicę wynikającą z użycia odpowiednich metod przygotowania danych do analizy i ich wpływu na efektywność eksploracji wiedzy z danych tak przetworzonych [W02]
IN_W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [01] 20 Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Praktyka badawcza [e08] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
wykład [02] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
zaliczenie K01 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)