Elementy sztucznej inteligencji Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Elementy sztucznej inteligencji
Kod modułu: W4-IN-N1-24-3-ESI
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu "Elementy Sztucznej Inteligencji" jest wprowadzenie studentów do podstawowych pojęć, metod i technik sztucznej inteligencji (AI). Studenci zdobędą wiedzę na temat algorytmów i narzędzi wykorzystywanych w AI oraz ich zastosowań w różnych dziedzinach. Przedmiot ma na celu rozwijanie umiejętności analitycznych i technicznych, które pozwolą studentom na rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem technologii sztucznej inteligencji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student rozumie potrzebę stałego wzbogacania swojej wiedzy oraz rozwijania swoich umiejętności w zakresie narzędzi i metod sztucznej inteligencji. [K01]
IN_K03 [2/5] IN_K04 [2/5]
Student jest świadomy roli systemów sztucznej inteligencji w przemianach o charakterze społecznym i gospodarczym. [K02]
IN_K01 [2/5] IN_K02 [3/5] IN_K04 [2/5]
Student potrafi zidentyfikować możliwości wykorzystania metod sztucznej inteligencji w obszarach zastosowań informatyki związanych z konstruowaniem oprogramowania. [K03]
IN_K03 [3/5] IN_K04 [2/5]
Student zachowuje ostrożność w wyciąganiu wniosków z eksperymentów, do momentu potwierdzenia tez na wielu danych i przy zastosowaniu różnych metod walidacyjnych [K04]
IN_K04 [3/5]
Student posiada umiejętności analizowania baz wiedzy [U01]
IN_U04 [2/5] IN_U05 [3/5]
Student konstruuje model sztucznej inteligencji klasyfikujący dla zadanej bazy wiedzy [U02]
IN_U01 [2/5] IN_U02 [2/5]
Student ocenia skuteczność budowanego modelu, formułuje wnioski na podstawie eksperymentów [U03]
IN_U01 [2/5] IN_U04 [2/5]
Student demonstruje opracowane rozwiązania [U04]
IN_U02 [2/5] IN_U03 [3/5] IN_U04 [2/5]
Student definiuje podstawowe pojęcia z obszaru Sztucznej Inteligencji [W01]
IN_W02 [2/5] IN_W03 [2/5]
Student nazywa popularne paradygmaty Sztucznej Inteligencji(AI) i wskazuje ich zastosowania [W02]
IN_W01 [1/5] IN_W02 [2/5] IN_W06 [2/5]
Zbiera dane i dobiera do nich metody AI, którymi buduje model rozwiązujący postawione problemy [W03]
IN_W03 [3/5] IN_W05 [2/5]
Ma świadomość złożoności obliczeniowej poznanych metod sztucznej inteligencji [W04]
IN_W01 [2/5] IN_W03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin W01 W02 W03 W04
laboratorium [02] 20 Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie K01 K02 K03 K04 U01 U02 U03 U04
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)