Inżynieria oprogramowania Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Inżynieria oprogramowania
Kod modułu: W4-IN-N1-24-3-IO
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii oprogramowania. Tematykę zajęć można podzielić na trzy przenikające się grupy zagadnień dotyczących procesu, narzędzi i technik. Punktem wyjścia jest cykl życia oprogramowania. Omawiane są więc tematy z zakresu inżynierii wymagań, analizy, modelowania i projektowania oprogramowania, prowadzenia projektu informatycznego, a także elementy metodyk zwinnych. Naturalnym uzupełnieniem omawianych zagadnień jest praktyczne wprowadzenie narzędzi stosowanych w procesie twórczym, ze szczególnym uwzględnieniem systemów kontroli wersji i repozytoriów kodu, narzędzi do zarządzania błędami, testowania czy tworzenia dokumentacji oraz ich integracją ze środowiskami programistycznymi. Niezbędną podbudową do omawiania narzędzi jest znajomość technik dotyczących zarówno samego programowania, jak i zadań z nim powiązanych. Silny nacisk jest kładziony na testowanie jako nieodłączny element całego procesu tworzenia oprogramowania. Pojawiają się zagadnienia dotyczące automatyzacji procesu budowania, testowania i wydawania oprogramowania, wykorzystania konteneryzacji oraz narzędzi sztucznej inteligencji wspierających pracę twórców oprogramowania. Większość poruszanych zagadnień jest realizowanych na bazie kodu tworzonego przez studentów. Zakres tematów rozszerza i uzupełnia to, co było omawiane w ramach modułów poświęconych programowaniu. Istotą jest zdobycie przez studentów umiejętności spojrzenia na oprogramowanie z szerszej perspektywy pozwalającej na dyskusję nad granicami systemu, dobór architektury, technologii oraz narzędzi jego realizacji. Ważnym elementem jest również wyrobienie nawyku stosowania sprawdzonych rozwiązań i dobrych praktyk w zakresie tworzenia kodu. Zajęcia są realizowane metodą problemową, tak by jak najlepiej odwzorować rzeczywiste sytuacje spotykane w praktyce tworzenia oprogramowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje się kreatywnością na wszystkich etapach pracy nad oprogramowaniem [K01]
IN_K03 [2/5]
potrafi posługiwać się notacjami i formami dokumentacji stosowanymi w inżynierii oprogramowania [U01]
IN_U02 [4/5]
potrafi posługiwać się narzędziami i technikami wykorzystywanymi w procesie tworzenia oprogramowania [U02]
IN_U05 [3/5] IN_U06 [4/5]
potrafi przeprowadzić proces projektowania oraz wytworzenia oprogramowania [U03]
IN_U06 [3/5] IN_U07 [3/5] IN_U09 [2/5]
zna cykl życia oprogramowania, rozumie następstwo jego etapów oraz powiązania między nimi [W01]
IN_W04 [3/5] IN_W05 [5/5]
zna techniki i narzędzia stosowane w procesie tworzenia oprogramowania [W02]
IN_W07 [3/5] IN_W08 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
egzamin W01 W02
ćwiczenia [02] 40 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 U01 U02 U03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)