Bazy danych 1 Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Bazy danych 1
Kod modułu: W4-IN-N1-24-2-BD1
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, tworzenia oraz zarządzania relacyjnymi bazami danych. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego przechowywania, wyszukiwania i manipulowania danymi przy użyciu języka SQL oraz nauczą się projektować struktury danych zgodnie z zasadami normalizacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student rozumie potrzebę stałego wzbogacania swojej wiedzy oraz rozwijania swoich umiejętności w zakresie pracy z narzędziami modelowania i systemami zarządzania bazami danych. [K01]
IN_K04 [3/5]
Student jest świadomy roli systemów baz danych w przemianach o charakterze społecznym i gospodarczym. [K02]
IN_K02 [3/5] IN_K04 [2/5]
Student potrafi zidentyfikować możliwości zastosowania systemów baz danych w obszarach zastosowań informatyki związanych z konstruowaniem oprogramowania. [K03]
IN_K02 [2/5] IN_K03 [3/5]
Student posiada umiejętność analizowania problemu pod kątem projektowania struktury bazy danych. [U01]
IN_U02 [2/5] IN_U03 [3/5] IN_U05 [3/5]
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować model danych dla zadanego problemu. Potrafi określić rozwiązania alternatywne oraz właściwości każdego z rozwiązań. [U02]
IN_U01 [2/5] IN_U02 [3/5] IN_U03 [3/5] IN_U06 [1/5]
Student potrafi wyrażać w konwencji SQL-owej żądania do bazy danych. [U03]
IN_U02 [3/5] IN_U04 [2/5] IN_U06 [2/5]
Student posiada umiejętność przejścia z modelu konceptualnego bazy danych na model implementacyjny. [U04]
IN_U01 [2/5] IN_U02 [2/5] IN_U06 [2/5]
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z obszaru relacyjnych baz danych, zależności miedzy danych i proces normalizacji. [W01]
IN_W01 [2/5] IN_W03 [1/5] IN_W04 [2/5]
Student zna zasady tworzenia modelu bazy danych i implementacji struktur danych dla zadanego problemu. [W02]
IN_W04 [2/5] IN_W05 [3/5] IN_W06 [1/5]
Student zna podstawy SQL oraz rozumie rozbieżności w realizacji żądań SQL-owych. [W03]
IN_W03 [3/5] IN_W04 [2/5]
Student zna mechanizm działania systemu zarządzania bazą danych i właściwości transakcji. [W04]
IN_W01 [1/5] IN_W05 [3/5] IN_W06 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin K01 K02 K03 W01 W02 W03 W04
laboratorium [02] 20 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie U01 U02 U03 U04 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)