Bazy danych 1
Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024
| Nazwa modułu: | Bazy danych 1 |
|---|---|
| Kod modułu: | W4-IN-N1-24-2-BD1 |
| Kod programu: | W4-N1IN19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami projektowania, tworzenia oraz zarządzania relacyjnymi bazami danych. Studenci zdobędą wiedzę i umiejętności niezbędne do efektywnego przechowywania, wyszukiwania i manipulowania danymi przy użyciu języka SQL oraz nauczą się projektować struktury danych zgodnie z zasadami normalizacji. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Student rozumie potrzebę stałego wzbogacania swojej wiedzy oraz rozwijania swoich umiejętności w zakresie pracy z narzędziami modelowania i systemami zarządzania bazami danych. [K01] |
IN_K04 [3/5] |
Student jest świadomy roli systemów baz danych w przemianach o charakterze społecznym i gospodarczym. [K02] |
IN_K02 [3/5] |
Student potrafi zidentyfikować możliwości zastosowania systemów baz danych w obszarach zastosowań informatyki związanych z konstruowaniem oprogramowania. [K03] |
IN_K02 [2/5] |
Student posiada umiejętność analizowania problemu pod kątem projektowania struktury bazy danych. [U01] |
IN_U02 [2/5] |
Student potrafi zaprojektować i zaimplementować model danych dla zadanego problemu. Potrafi określić rozwiązania alternatywne oraz właściwości każdego z rozwiązań. [U02] |
IN_U01 [2/5] |
Student potrafi wyrażać w konwencji SQL-owej żądania do bazy danych. [U03] |
IN_U02 [3/5] |
Student posiada umiejętność przejścia z modelu konceptualnego bazy danych na model implementacyjny. [U04] |
IN_U01 [2/5] |
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia z obszaru relacyjnych baz danych, zależności miedzy danych i proces normalizacji. [W01] |
IN_W01 [2/5] |
Student zna zasady tworzenia modelu bazy danych i implementacji struktur danych dla zadanego problemu. [W02] |
IN_W04 [2/5] |
Student zna podstawy SQL oraz rozumie rozbieżności w realizacji żądań SQL-owych. [W03] |
IN_W03 [3/5] |
Student zna mechanizm działania systemu zarządzania bazą danych i właściwości transakcji. [W04] |
IN_W01 [1/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [01] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Opis [a03] Wykład problemowy [b01] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
egzamin |
K01 |
| laboratorium [02] | 20 |
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Pokaz/demonstracja [c06] Prezentacja [c07] Praca z komputerem [d01] Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] Projektowanie [e04] Autoedukacja [f01] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
U01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||