Technika cyfrowa Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Technika cyfrowa
Kod modułu: W4-IN-N1-24-2-TC
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kształcenia jest zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami projektowania układów cyfowych oraz zapoznanie z technologiami cyfrowymi współczesnego świata cyfrowego. Treści kształcenia podawane w formie tradycyjnego wykładu z wykorzystaniem środków audiowizualnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Potrafi zaprojektować i zrealizować na symulatorze podstawowe układy i kombinacyjne komponenty cyfrowe. [U01]
IN_U01 [4/5] IN_U02 [3/5] IN_U03 [4/5] IN_U04 [4/5] IN_W07 [4/5] IN_U07 [5/5]
Posiada umiejętności posługiwania się językiem opisu sprzętu VHDL w odpowiednim środowisku programistycznym oraz potrafi z wykorzystaniem odpowiednich interfejsów zaprogramować odpowiedni fizyczny układ cyfrowy opisany przez VHDL. [U02]
IN_U01 [5/5] IN_U02 [5/5] IN_U03 [5/5] IN_U04 [5/5] IN_W07 [5/5] IN_U08 [4/5] IN_U09 [5/5]
Potrafi formułować opinie na temat aktualnych trendów technologii układów elektronicznych i ich zastosowań w informatyce. [U03]
IN_W01 [1/5] IN_U05 [3/5] IN_K01 [1/5] IN_K02 [1/5] IN_W07 [1/5]
Potrafi interpretować i wykorzystać poznane metody i programy symulacyjne do rozwiązywania praktycznych zadań inżynierskich. Potrafi przeprowadzić analizę lub syntezę oraz ocenę działania podstawowych układów elektronicznych. [U04]
IN_K01 [4/5] IN_K04 [4/5] IN_W07 [4/5] IN_W08 [4/5] IN_U09 [4/5]
Potrafi przeprowadzić podstawową diagnostykę układu cyfrowego oraz potrafi usuwać proste awarie układowe. Zdaje sobie sprawę z ważności tych czynności. [U05]
IN_K01 [4/5] IN_K02 [4/5] IN_W07 [4/5] IN_W08 [4/5]
Ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki i elektroniki niezbędną do zrozumienia podstawowych procesów występujących układach elektronicznych. Ma elementarną wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektronicznym. [W01]
IN_W01 [4/5] IN_W02 [4/5] IN_W07 [1/5]
Ma wiedzę na temat metod projektowania kombinacyjnych oraz sekwencyjnych (asynchronicznych oraz synchronicznych) układów cyfrowych różnej skali integracji. Zna zasady projektowania oraz metody testowania i uruchamiania układów cyfrowych w środowisku wirtualnym. [W02]
IN_W01 [4/5] IN_W02 [1/5] IN_K04 [2/5] IN_W07 [3/5] IN_U08 [3/5]
Zna struktury algebraiczne i aksjomaty dotyczące notacji i reprezentacji funkcji boolowskich na binarnych diagramach decyzyjnych oraz ich odmiany Davio, Shanona i Kroneckera. [W03]
IN_W01 [4/5] IN_W02 [3/5] IN_W04 [3/5] IN_W05 [3/5] IN_K01 [2/5] IN_U09 [4/5]
Ma wiedzę na temat maszynowych metod minimalizacji dużych funkcji boolowskich, które są elementem projektowania i produkcji układów scalonych. [W04]
IN_W01 [2/5] IN_W02 [3/5] IN_W05 [5/5] IN_U05 [3/5] IN_U06 [3/5] IN_K01 [2/5] IN_K02 [5/5] IN_K04 [5/5] IN_U09 [5/5]
Ma wiedzę na temat oprogramowania VHDL wykorzystywanego w komputerowym projektowaniu układów cyfrowych FPGA. Ma wiedzę jak testować modele układów cyfrowych w tym środowisku oraz potrafi przenosić kod do układów fizycznych. [W05]
IN_W02 [2/5] IN_W03 [3/5] IN_W04 [3/5] IN_W06 [3/5] IN_W07 [3/5] IN_U07 [5/5]
Zna stosowane współcześnie technologie wytwarzania układów analogowych i cyfrowych. Posiada wiedzę na temat zasad odczytywania kart katalogowych elementów elektronicznych oraz zasad analizy schematów elektronicznych. [W06]
IN_K01 [5/5] IN_K02 [5/5] IN_K04 [5/5] IN_W07 [5/5] IN_W08 [5/5] IN_U08 [4/5] IN_U09 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
egzamin U03 W01 W02 W03 W04 W05 W06
laboratorium [02] 20 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie U01 U02 U03 U04 U05 W01 W02 W03 W04 W05 W06
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)