Wprowadzenie do technologii cyfrowych Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Wprowadzenie do technologii cyfrowych
Kod modułu: W4-IN-N1-24-1-WdTC
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie przez studentów wiedzy na temat ogólnych zasad i metod działania technologii cyfrowych. Priorytetem jest wyrobienie umiejętności rozumienia sposobów reprezentacji informacji w postaci cyfrowej oraz rozumienia podstawowych metod, środków i narzędzi ich pozyskiwania, gromadzenia, składowania i przetwarzania. Studenci poznają jak informacje cyfrowe są przechowywane w systemach komputerowych, jaka jest architektura takich systemów, poznają rolę i przeznaczenie elementów typowej architektury, ze szczególnym uwzględnieniem roli i zasady działania procesora. Studenci poznają ogólną koncepcję i reprezentację programu na poziomie maszynowym oraz koncepcję i fazy cyklu rozkazowego procesora, poznają rolę sygnałów mikrosterujących, koncepcję przerwań, bezpośredniego dostępu do pamięci oraz ogólne zasady komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student jest świadomy jakie konsekwencje w zakresie społecznym niesie za sobą stosowanie technologii cyfrowych. [K01]
IN_K01 [3/5]
Student zna i potrafi opisać sposoby reprezentacji informacji w postaci cyfrowej oraz podstawowe metody i narzędzia ich gromadzenia i przechowywania. [W01]
IN_W04 [3/5]
Student zna i rozumie podstawową architekturę systemu komputerowego, potrafi wyjaśnić rolę i przeznaczenie elementów owej architektury. [W02]
IN_W03 [1/5]
Student rozumie koncepcję programu i jego reprezentację maszynową, rozumie sposób wykonywania programu przez procesor, umie nazwać i opisać fazy cyklu rozkazowego procesora oraz rolę sygnałów mikrosterujących. [W03]
IN_W02 [2/5] IN_W04 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 15 Wykład problemowy [b01] 
Praca z komputerem [d01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)