Teoretyczne podstawy informatyki Kierunek studiów: Informatyka
Kod programu: W4-N1IN19.2024

Nazwa modułu: Teoretyczne podstawy informatyki
Kod modułu: W4-IN-N1-24-1-TPI
Kod programu: W4-N1IN19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do rozwiązywania zadań w zakresie podstaw informatyki. Dzięki temu student powinien wykazać się pełnym zrozumieniem tematyki związanej z arytmetyką binarną, z translacją wyrażeń arytmetycznych. Powinien znać problematykę automatów abstrakcyjnych i języków formalnych. W konsekwencji ma to doprowadzić do pogłębienia wiedzy z zakresu podstaw matematycznych i abstrakcji matematycznej w informatyce.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Jest świadomy znaczenia podejścia interdyscyplinarnego do rozwiązywania problemów [K1]
IN_K04 [3/5]
Potrafi wykonać podstawowe działania w obrębie arytmetyki binarnej [U1]
IN_U05 [3/5] IN_U06 [1/5] IN_U07 [2/5]
Potrafi skonstruować maszynę Turinga i automat skończony poprzez podanie sterowania tego typu maszynami [U2]
IN_U05 [2/5] IN_U07 [2/5]
Potrafi dokonać translacji wyrażeń arytmetycznych do postaci Odwrotnej Notacji Polskiej oraz zbadać wyprowadzalność słów w danych językach formalnych [U3]
IN_U05 [1/5] IN_U06 [2/5] IN_U07 [2/5] IN_U09 [1/5]
Ma podstawową wiedzę z zakresu arytmetyki binarnej i zna algorytmy wykorzystywane w arytmetyce [W1]
IN_W01 [2/5] IN_W04 [2/5] IN_W06 [2/5] IN_W08 [3/5]
Ma podstawową wiedzę z zakresu teorii automatów: maszyny Turinga i automatu skończonego oraz rozumie wyrażenia regularne, i potrafi scharakteryzować algorytmy dotyczące sterowania maszyną Turinga i automatu skończonego [W2]
IN_W01 [2/5] IN_W02 [1/5] IN_W03 [1/5] IN_W08 [1/5]
Ma podstawową wiedzę z zakresu teorii języków formalnych, w tym translacji wyrażeń arytmetycznych i zna algorytmy dotyczące Notacji Polskiej i Odwrotnej Notacji Polskiej [W3]
IN_W01 [2/5] IN_W03 [2/5] IN_W04 [2/5] IN_W08 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [O1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie K1 U1 U2 U3 W1 W2 W3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)