Ćwiczenia terenowe - Sedymentologia Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Ćwiczenia terenowe - Sedymentologia
Kod modułu: W2-GS-S1-423
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Ćwiczenia terenowe z Sedymentologii to praktyczne przełożenie wiedzy nabytej przez studenta dotyczącej analizy utworów osadowych w terenie pod względem rozpoznawania ich cech teksturalnych i strukturalnych, procesów sedymentacji i środowiska depozycji oraz ich proweniencji. Dodatkowo student nabywa praktycznych umiejętności sporządzania ogólnego i szczegółowego profilu sedymentologicznego wraz z interpretacją, wykorzystuje pomiary kompasem geologicznym do oceny struktur linijnych i planarnych skał klastycznych, a także stosuje metody wizualizacji statystycznej (diagramy i histogram) do przedstawienia wskaźników procesu sedymentacji na przykładzie skał osadowych. Wymiernym efektem uczestnictwa w ćwiczeniach terenowych jest możliwość zaznajomienia się z różnymi środowiskami sedymentacji skał osadowych w terenie oraz nabycie umiejętności interpretacji procesów sedymentacyjnych na podstawie osadów kopalnych przy użyciu metod i technik wykorzystywanych w naukach o Ziemi.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Dynamika Ziemi 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamika Ziemi 2 [W2-GS-S1-406]
Geologia czwartorzędu [W2-GS-S1-415]
Podstawy geomorfologii [W2-GS-S1-046]
Podstawy sedymentologii [W2-GS-S1-038]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna metody badań stosowane w sedymentologii, zwłaszcza w czasie pracy terenowej; zna podstawową terminologię sedymentologiczną; zna zasady higieny i bezpieczeństwa pracy w terenie [W2-GS-S1-423_1]
1GS_W1 [2/5] 1GS_W3 [1/5] 1GS_W6 [2/5] 1GS_U1 [1/5] 1GS_U9 [1/5]
zna cechy wskaźnikowe i zasięg przestrzenny współczesnych środowisk sedymentacji; zna cechy wskaźnikowe osadów węglanowych i klastycznych w różnych kopalnych środowiskach sedymentacji [W2-GS-S1-423_2]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U5 [1/5]
zna zasady tworzenia profilu litologicznego, wymienia cechy struktury i tektury skały i wiąże je ze środowiskiem powstania [W2-GS-S1-423_3]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [1/5] 1GS_U6 [1/5]
rozpoznaje skałę osadową i składniki, które ją budują; umie wskazać i opisać strukturę i teksturę tej skały; kojarzy skałę ze środowiskiem; sprawnie posługuje się terminologią sedymentologiczną [W2-GS-S1-423_4]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U6 [1/5]
umie wykonać profil litologiczny skały osadowej zwięzłej i luźnej, wykonać szkic odsłonięcia, prowadzić notatnik terenowy; pracuje samodzielnie i w grupie [W2-GS-S1-423_5]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U10 [2/5] 1GS_U6 [1/5] 1GS_U9 [2/5]
umie wykonać pomiary imbrykacji i lineacji otoczaków, ich średnicy średniej (sprawnie posługuje się kompasem geologicznym); przeprowadza analizę statystyczną pomiarów i nanosi wyniki na diagram rozetowy, konstruuje histogram uziarnienia otoczaków [W2-GS-S1-423_6]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U9 [1/5] 1GS_W2 [1/5]
zadaje pytania i formułuje opinie na temat zagadnień sedymentacji i genezy różnych skał osadowych [W2-GS-S1-423_7]
1GS_U1 [2/5] 1GS_K1 [1/5] 1GS_K2 [1/5] 1GS_U5 [1/5]
pracuje w grupie (jako lider i wykonawca); przejawia aktywną postawę w czasie badań terenowych [W2-GS-S1-423_8]
1GS_U1 [1/5] 1GS_U6 [2/5] 1GS_U9 [2/5] 1GS_K1 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia terenowe [W2-GS-S1-423_ct_1] 36 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie W2-GS-S1-423_1 W2-GS-S1-423_2 W2-GS-S1-423_3 W2-GS-S1-423_4 W2-GS-S1-423_5 W2-GS-S1-423_6 W2-GS-S1-423_7 W2-GS-S1-423_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)