Ćwiczenia terenowe - Sedymentologia
Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024
| Nazwa modułu: | Ćwiczenia terenowe - Sedymentologia |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-GS-S1-423 |
| Kod programu: | W2-S1GS19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Ćwiczenia terenowe z Sedymentologii to praktyczne przełożenie wiedzy nabytej przez studenta dotyczącej analizy utworów osadowych w terenie pod względem rozpoznawania ich cech teksturalnych i strukturalnych, procesów sedymentacji i środowiska depozycji oraz ich proweniencji. Dodatkowo student nabywa praktycznych umiejętności sporządzania ogólnego i szczegółowego profilu sedymentologicznego wraz z interpretacją, wykorzystuje pomiary kompasem geologicznym do oceny struktur linijnych i planarnych skał klastycznych, a także stosuje metody wizualizacji statystycznej (diagramy i histogram) do przedstawienia wskaźników procesu sedymentacji na przykładzie skał osadowych. Wymiernym efektem uczestnictwa w ćwiczeniach terenowych jest możliwość zaznajomienia się z różnymi środowiskami sedymentacji skał osadowych w terenie oraz nabycie umiejętności interpretacji procesów sedymentacyjnych na podstawie osadów kopalnych przy użyciu metod i technik wykorzystywanych w naukach o Ziemi. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Dynamika Ziemi 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamika Ziemi 2 [W2-GS-S1-406] Geologia czwartorzędu [W2-GS-S1-415] Podstawy geomorfologii [W2-GS-S1-046] Podstawy sedymentologii [W2-GS-S1-038] |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna metody badań stosowane w sedymentologii, zwłaszcza w czasie pracy terenowej; zna podstawową terminologię sedymentologiczną; zna zasady higieny i bezpieczeństwa pracy w terenie [W2-GS-S1-423_1] |
1GS_W1 [2/5] |
zna cechy wskaźnikowe i zasięg przestrzenny współczesnych środowisk sedymentacji; zna cechy wskaźnikowe osadów węglanowych i klastycznych w różnych kopalnych środowiskach sedymentacji [W2-GS-S1-423_2] |
1GS_W1 [2/5] |
zna zasady tworzenia profilu litologicznego, wymienia cechy struktury i tektury skały i wiąże je ze środowiskiem powstania [W2-GS-S1-423_3] |
1GS_W1 [2/5] |
rozpoznaje skałę osadową i składniki, które ją budują; umie wskazać i opisać strukturę i teksturę tej skały; kojarzy skałę ze środowiskiem; sprawnie posługuje się terminologią sedymentologiczną [W2-GS-S1-423_4] |
1GS_W1 [2/5] |
umie wykonać profil litologiczny skały osadowej zwięzłej i luźnej, wykonać szkic odsłonięcia, prowadzić notatnik terenowy; pracuje samodzielnie i w grupie [W2-GS-S1-423_5] |
1GS_W1 [2/5] |
umie wykonać pomiary imbrykacji i lineacji otoczaków, ich średnicy średniej (sprawnie posługuje się kompasem geologicznym); przeprowadza analizę statystyczną pomiarów i nanosi wyniki na diagram rozetowy, konstruuje histogram uziarnienia otoczaków [W2-GS-S1-423_6] |
1GS_W1 [2/5] |
zadaje pytania i formułuje opinie na temat zagadnień sedymentacji i genezy różnych skał osadowych [W2-GS-S1-423_7] |
1GS_U1 [2/5] |
pracuje w grupie (jako lider i wykonawca); przejawia aktywną postawę w czasie badań terenowych [W2-GS-S1-423_8] |
1GS_U1 [1/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| ćwiczenia terenowe [W2-GS-S1-423_ct_1] | 36 |
Opis [a03] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Praktyka [e05] Obserwacja [e06] |
zaliczenie |
W2-GS-S1-423_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||