Instrumentalne metody badań w geologii Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Instrumentalne metody badań w geologii
Kod modułu: W2-GS-S1-416
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest nabycie przez studentów wiedzy na temat niektórych metod laboratoryjnych badania minerałów i skał. W trakcie zajęć student pozna podstawowe metody instrumentalne dostępne w INoZ: - skaningowa mikroskopia SEM-EDS, - proszkowa dyfrakcja promieni rentgenowskich (PXRD), - spektroskopia wibracyjna (Raman i IR). Student pozna możliwości badawcze zaproponowanych metod badawczych. Wykonując bezpośrednio pomiary lub uczestnicząc w ich przeprowadzeniu, zapozna się z metodami pracy laboratoryjnej, takimi jak przygotowanie próbek do badań, odpowiednie dla każdej z metod oraz nauczy się omawiania uzyskanych wyników. Przygotowywanie sprawozdań z wykonanych zajęć nauczy studenta pisania raportów laboratoryjnych oraz krytycznego czytania opracowań, wykonanych przez inne osoby czy jednostki badawcze. Przedmiot ten, jako całość wprowadzi studenta w podstawową wiedzę o współczesnych metodach badawczych stosowanych w geologii oraz w podstawowe umiejętności pracy w laboratorium badawczym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Chemia w naukach o Ziemi [W2-GS-S1-408]
Mineralogia [W2-GS-S1-031]
Mineralogia z podstawami krystalografii [W2-GS-S1-024]
Petrologia stosowana 1 [W2-GS-S1-041]
Petrologia stosowana 2 [W2-GS-S1-049]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna teoretyczne podstawy wybranych metod badawczych oraz zasady działania sprzętu [W2-GS-S1-416_1]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U10 [1/5] 1GS_U6 [1/5] 1GS_W2 [1/5] 1GS_W5 [1/5]
potrafi przygotować próbkę do badań, umie obsługiwać sprzęt pod opieką prowadzącego [W2-GS-S1-416_2]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U10 [1/5] 1GS_U6 [1/5] 1GS_W2 [1/5] 1GS_U3 [1/5]
umie zinterpretować wyniki uzyskanych danych eksperymentalnych oraz przygotować sprawozdanie zaliczeniowe [W2-GS-S1-416_3]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U10 [1/5] 1GS_U6 [1/5] 1GS_W2 [1/5] 1GS_U3 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-GS-S1-416_l_1] 30 Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie W2-GS-S1-416_1 W2-GS-S1-416_2 W2-GS-S1-416_3
wykład [W2-GS-S1-416_w_1] 6 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W2-GS-S1-416_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)