Geologia środowiskowa Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Geologia środowiskowa
Kod modułu: W2-GS-S1-056
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Geologia środowiskowa umożliwia studentowi wykorzystanie zdobytej wiedzy do interpretacji przemian dokonujących się w środowisku naturalnym (w różnych strefach wietrzeniowych) pod wpływem procesów naturalnych i antropogenicznych. Pozwala nabyć umiejętności oceny stanu chemicznego środowiska gruntowo-wodnego w oparciu o obowiązujące przepisy prawne. Omawiane będą również zagadnienia związane z rekultywacją, renaturyzacją i remediacją terenów zdegradowanych, koszty i trudności związane z takimi działaniami. Wiedza ta obejmuje także mechanizmy naturalnych procesów samooczyszczania środowiska oraz kierunków celowych działań ochronnych i zapobiegawczych z zakresu inżynierii środowiska. Przykładem szczególnym środowiska, zdolnym do samoistnych procesów samooczyszczania jest gleba z zachodzącymi w niej procesami adsorpcji, wytrącania, tworzenia związków kompleksowych i innymi właściwościami. Wynikają one z obecności w glebach specyficznego kompleksu sorpcyjnego, występującego w znacznej mierze w postaci układów koloidalnych. Na przykładzie szeregu pierwiastków (C, Cl, P, S, N) oraz ich związków pochodzenia naturalnego i antropogenicznego zostanie omówiona geochemia i ich kumulacja w środowisku. Część ćwiczeń poświęcona jest na przygotowanie opracowania zawierającego opis wybranych elementów geośrodowiskowych na obszarze przykładowej gminy przy wykorzystaniu opracowań kartograficznych, głównie Mapy Geośrodowiskowej, a także baz danych publikowanych w internecie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Chemia w naukach o Ziemi [W2-GS-S1-408]
Geochemia 1 [W2-GS-S1-414]
Geoinformacja i geologiczne bazy danych [W2-GS-S1-025]
Ochrona środowiska [W2-GS-S1-020]
Odnawialne źródła energii [W2-GS-S1-063]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
rozumie wpływ wybranych pierwiastków i ich związków na procesy przemian środowiskowych w różnych sferach hipergenicznych, integrując i poszerzając zdobytą dotąd wiedzę z zakresu nauk przyrod- niczych, jest przygotowany do ewentualnego wykorzystania w przyszłości uzyskanej wiedzy dla wskazywania kierunków działań na rzecz poprawienia kondycji środowiska naturalnego [W2-GS-S1-056_1]
1GS_W1 [1/5] 1GS_W3 [2/5] 1GS_U11 [1/5] 1GS_K3 [1/5] 1GS_W2 [3/5]
potrafi scharakteryzować geotoksyny, ich główne źródła pochodzenia oraz niektóre procesy naturalne i antropogeniczne prowadzące do ich uruchomienia [W2-GS-S1-056_2]
1GS_W1 [1/5] 1GS_W3 [3/5] 1GS_W2 [2/5]
identyfikuje antropogeniczne oddziaływanie na elementy środowiska geologicznego na przykładzie obszaru zlikwidowanego zakładu produkcyjnego i składowania odpadów przemysłowych [W2-GS-S1-056_3]
1GS_U1 [2/5] 1GS_K4 [3/5] 1GS_U3 [3/5]
nabywa kompetencje do wyjaśniania przyczyn i kierunków zachodzenia procesów przemian w otaczającym środowisku z odróżnianiem naturalnych i antropogenicznych czynników przemian [W2-GS-S1-056_4]
1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [3/5] 1GS_K3 [2/5]
potrafi wykonywać zadania laboratoryjne w zakresie opracowywanych zagadnień, pracować według instrukcji laboratoryjnych, śledzić przebieg procesu i formułować wnioski [W2-GS-S1-056_5]
1GS_U11 [1/5] 1GS_K3 [2/5] 1GS_U2 [3/5] 1GS_U4 [2/5]
potrafi wykonać opracowanie w zakresie charakterystyki wybranych elementów geologii środowiskowej dla obszaru gminy z wykorzystaniem opracowań kartograficznych i baz danych, w tym dostępnych na stronach internetowych [W2-GS-S1-056_6]
1GS_U1 [3/5] 1GS_U6 [2/5] 1GS_K3 [2/5] 1GS_K4 [2/5] 1GS_K5 [1/5] 1GS_K6 [1/5]
rozwija kreatywną postawę przez ćwiczenie aktywnego włączenia się do dyskusji nad zagadnieniami ważkimi dla ochrony środowiska [W2-GS-S1-056_7]
1GS_W4 [1/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U7 [3/5] 1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [2/5] 1GS_K5 [1/5] 1GS_K6 [1/5] 1GS_U4 [2/5] 1GS_U5 [2/5]
umie pracować w grupach ćwiczeniowych i organizować działania laboratoryjne, postępować zgodnie z zasadami BHP [W2-GS-S1-056_8]
1GS_U9 [2/5] 1GS_K6 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-GS-S1-056_l_1] 24 Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W2-GS-S1-056_1 W2-GS-S1-056_3 W2-GS-S1-056_4 W2-GS-S1-056_5 W2-GS-S1-056_6 W2-GS-S1-056_7 W2-GS-S1-056_8
wykład [W2-GS-S1-056_w_1] 12 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
egzamin W2-GS-S1-056_1 W2-GS-S1-056_2 W2-GS-S1-056_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)