Geologia czwartorzędu Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Geologia czwartorzędu
Kod modułu: W2-GS-S1-415
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z młodszym okresem ery kenozoicznej w kontekście budowy geologicznej (rozpoznawanie osadów glacjalnych i wodnolodowcowych i ich wykorzystanie oraz poznanie głównych form polodowcowej rzeźby terenu, ich genezy oraz podstawowych procesów, które je ukształtowały), zmian klimatu i ich przyczyn (zlodowacenia i interglacjały), przemian roślinności, wymierania megafauny oraz współczesnych zagrożeń pod kątem wpływu człowieka na procesy geologiczne (np. rozpad lądolodów, antropocen). Po osiągnięciu efektów kształcenia modułu student jest przygotowany do samodzielnego rozpoznawania i klasyfikacji polodowcowych form rzeźby terenu, zna klasyfikację osadów lodowcowych i wodnolodowcowych także pod kątem charakterystyki geologiczno-inżynierskiej oraz rozumie ich związek z procesami geologicznymi i cechami budowy geologicznej. Potrafi wykonać i interpretować przekroje geologiczne przez osady czwartorzędowe na podstawie danych z profili wiertniczych. Zdobywa wiedzę umożliwiającą pogłębienie wyobraźni przestrzennej. Potrafi zrekonstruować środowiska glacjalne oraz dokonać ich analizy. Rozumie współczesne zagrożenia cywilizacyjne i ich wpływ na środowisko i procesy geologiczne, dostrzega, że wszelkie działania w geologii mają nierozerwalny związek ze środowiskiem, kształtują je i muszą być podporządkowane etyce ekologicznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Dynamika Ziemi 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamika Ziemi 2 [W2-GS-S1-406]
Petrologia stosowana 1 [W2-GS-S1-041]
Petrologia stosowana 2 [W2-GS-S1-049]
Podstawy sedymentologii [W2-GS-S1-038]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe pojęcia z zakresu geologii czwartorzędu i pogłębia wiedzę w zakresie tej problematyki [W2-GS-S1-415_1]
1GS_W1 [2/5] 1GS_W6 [2/5] 1GS_U11 [2/5]
klasyfikuje genetycznie i charakteryzuje osady wodnolodowcowe i glacjalne (również pod kątem charakterystyki geologiczno-inżynierskiej) oraz formy akumulacji wodnolodowcowej i lodowcowej, a także formy strefy peryglacjalnej, potrafi je nazwać i opisać. [W2-GS-S1-415_2]
1GS_W1 [2/5] 1GS_W6 [2/5] 1GS_U1 [3/5] 1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [2/5] 1GS_W2 [3/5]
zna metody badawcze geologii czwartorzędu i wie w jakim celu się je stosuje [W2-GS-S1-415_3]
1GS_U1 [3/5]
zna zagrożenia wynikające z sejsmiczności antropogenicznej. Zna zagadnienia związane z glacitektoniką i młodymi ruchami tektonicznymi w Polsce [W2-GS-S1-415_4]
1GS_W1 [2/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U11 [2/5] 1GS_W2 [3/5]
ma umiejętność konstruowania przekrojów geologicznych przez osady czwartorzędowe, oraz ich interpretacji, wykorzystując do tego wiedzę o osadach i procesach kształtujących różne formy terenu [W2-GS-S1-415_5]
1GS_W6 [2/5] 1GS_U1 [3/5] 1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [1/5] 1GS_W2 [3/5] 1GS_U3 [1/5]
zna relacje pomiędzy działaniem człowieka a stanem środowiska i zmianami klimatycznymi w holocenie. Zna zagrożenia wynikające z ocieplenia klimatu, np. rozpad lądolodu Grenlandii i topnienie lodowców szelfowych Antarktydy, zmiany wieloletniej zmarzliny i ich wpływ na budownictwo. Krytycznie analizuje działania człowieka w środowisku; stara się postępować zgodnie z zasadami etyki ekologicznej [W2-GS-S1-415_6]
1GS_W3 [2/5] 1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [2/5] 1GS_K3 [1/5] 1GS_W2 [3/5] 1GS_U3 [3/5]
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych. [W2-GS-S1-415_7]
1GS_U7 [2/5] 1GS_K2 [2/5] 1GS_K4 [2/5] 1GS_K6 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-GS-S1-415_l_1] 24 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Analiza SWOT [b10] 
Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
Praca z komputerem [d01] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W2-GS-S1-415_2 W2-GS-S1-415_3 W2-GS-S1-415_5 W2-GS-S1-415_6 W2-GS-S1-415_7
wykład [W2-GS-S1-415_w_1] 12 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład monograficzny [a02] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie W2-GS-S1-415_1 W2-GS-S1-415_2 W2-GS-S1-415_3 W2-GS-S1-415_4 W2-GS-S1-415_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)