Podstawy sedymentologii Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Podstawy sedymentologii
Kod modułu: W2-GS-S1-038
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu Podstawy sedymentologia jest wprowadzenie do sedymentologii poprzez poznanie wybranych zjawisk i procesów prowadzących do powstawania skał osadowych, głównych czynników wpływających na przebieg procesów sedymentacji, a także nabycie podstawowych umiejętności badania sukcesji skalnych. Student poznaje wybrane typy współczesnych i kopalnych skał osadowych oraz środowiska ich powstawania. Poznaje zasady analizy i interpretacji zapisu osadowego, metodykę badań sedymentologicznych oraz jej związek z innymi naukami przyrodniczymi. Dostrzega zależności między zapisem skalnym, a różnego rodzaju procesami przyrodniczymi. Dostrzega ważność ochrony środowiska przyrodniczego. Obserwuje, analizuje, stawia pytania i wyciąga wnioski.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Dynamika Ziemi 1 [W2-GS-S1-405]
Dynamika Ziemi 2 [W2-GS-S1-406]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma podstawową wiedzę o tym, czym się zajmuje sedymentologia, jaki ma związek z innymi naukami przyrodniczymi; zna podstawowe pojęcia i metody badawcze stosowane w sedymentologii [W2-GS-S1-038_1]
1GS_W1 [3/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_K1 [3/5] 1GS_K2 [2/5] 1GS_W2 [2/5] 1GS_U2 [1/5]
zna główne czynniki i zjawiska wpływające na przebieg procesów sedymentacji i charakter powstających osadów [W2-GS-S1-038_2]
1GS_W1 [3/5] 1GS_U1 [3/5] 1GS_W2 [2/5]
zna składniki skały osadowej, wymienia cechy tekstury i struktury osadu, definiuje ogólne warunki ich powstania, zna podstawowe metody ich badania i potrafi je zastosować [W2-GS-S1-038_3]
1GS_W1 [3/5] 1GS_U1 [2/5] 1GS_U2 [3/5] 1GS_U5 [2/5]
makroskopowo rozpoznaje i opisuje skałę osadową i składniki ją budujące, rozumie zastosowane terminy i potrafi je wyjaśnić [W2-GS-S1-038_4]
1GS_W1 [1/5] 1GS_U1 [3/5] 1GS_U5 [1/5]
zna, charakteryzuje i rekonstruuje wybrane kopalne i współczesne środowiska sedymentacyjne, i wiąże je z konkretnymi typami osadów/skał [W2-GS-S1-038_5]
1GS_W1 [3/5] 1GS_U1 [3/5] 1GS_W2 [1/5]
kształci umiejętność obserwacji, analizowania, wyciągania wniosków i uogólniania wiadomości; formułuje pytania i opinie, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy oraz wykazuje się wyobraźnią przestrzenną [W2-GS-S1-038_6]
1GS_W1 [3/5] 1GS_W3 [1/5] 1GS_U11 [2/5] 1GS_U6 [2/5] 1GS_U7 [2/5] 1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [2/5] 1GS_U3 [2/5] 1GS_U4 [1/5] 1GS_U5 [2/5]
rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego, rozróżnia negatywny i pozytywny wpływ człowieka na środowisko naturalne [W2-GS-S1-038_7]
1GS_W3 [2/5] 1GS_K2 [2/5]
wyszukuje i właściwie wykorzystuje literaturę fachową w języku ojczystym i obcym [W2-GS-S1-038_8]
1GS_K1 [2/5] 1GS_K2 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-GS-S1-038_l_1] 24 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Ekspozycja [c01] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Rekonstrukcja/odtworzenie [d04] 
Projektowanie [e04] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie W2-GS-S1-038_1 W2-GS-S1-038_3 W2-GS-S1-038_4 W2-GS-S1-038_6 W2-GS-S1-038_8
wykład [W2-GS-S1-038_w_1] 12 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin W2-GS-S1-038_1 W2-GS-S1-038_2 W2-GS-S1-038_5 W2-GS-S1-038_7 W2-GS-S1-038_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)