Mineralogia z podstawami krystalografii Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Mineralogia z podstawami krystalografii
Kod modułu: W2-GS-S1-024
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu Mineralogia z podstawami krystalografii jest krótkie wprowadzenie podstaw krystalografii – nauki o kryształach będącej bazą dla studiowania mineralogii, petrografii, geochemii, nauki o złożach. Studenci poznają uniwersalne pojęcia substancji krystalicznej i symetrii oraz rozpoznają symetrię kryształów zarówno zewnętrzną, jak i wewnętrzną. Ponadto poznają prawa krystalografii geometrycznej i znajdą dla nich zastosowanie w mineralogii. Celem kursu jest nauczenie studentów praktycznych nawyków pracy z kryształami, opanowanie techniki prawidłowego opisania ich formy zewnętrznej oraz budowy wewnętrznej niezbędnej dla prawidłowej interpretacji wyników samodzielnej pracy naukowej i rozumienia literatury specjalistycznej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe pojęcia i prawa krystalografii geometrycznej, umie rozpoznawać operacje symetrii w kryształach [W2-GS-S1-024_1]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U10 [1/5] 1GS_U6 [1/5]
potrafi rozpoznać 32 klasy symetrii, wie jak przekształcić symbole symetrii Grotha w symbole międzynarodowe [W2-GS-S1-024_2]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U10 [1/5] 1GS_U6 [2/5]
rozpoznaje postaci proste w układach krystalograficznych oraz potrafi ustalić symbole ścian postaci prostych [W2-GS-S1-024_3]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U10 [1/5] 1GS_U6 [2/5]
opanował rysowanie projekcji cyklograficznych i stereograficznych [W2-GS-S1-024_4]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U10 [2/5] 1GS_U6 [2/5]
posługuje się programami komputerowymi CrystalShaper, Vesta [W2-GS-S1-024_5]
1GS_U1 [1/5] 1GS_U10 [1/5] 1GS_U6 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-GS-S1-024_l_1] 18 Praca z komputerem [d01] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie W2-GS-S1-024_1 W2-GS-S1-024_2 W2-GS-S1-024_3 W2-GS-S1-024_4 W2-GS-S1-024_5
wykład [W2-GS-S1-024_w_1] 18 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W2-GS-S1-024_1 W2-GS-S1-024_2 W2-GS-S1-024_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)