Dynamika Ziemi 2 Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Dynamika Ziemi 2
Kod modułu: W2-GS-S1-406
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Dynamika Ziemi 2 jest podzielony na trzy części: 1) Elementy tektoniki. Głównym celem tej części modułu jest przekazanie wiedzy o zróżnicowanych strukturach tektonicznych kształtujących skorupę ziemską (fałdy, uskoki, spękania, nasunięcia, płaszczowiny, foliacja, lineacja i in.). Student uczy się rozpoznawać i interpretować różne struktury tektoniczne, poznaje ich podstawowe klasyfikacje i mechanizmy powstawania. Nabywa umiejętności przedstawiania i zapisu wyników pomiarów orientacji struktur geologicznych oraz poznaje zasady posługiwania się kompasem geologicznym. 2) Elementy kartowania geologicznego. Celem tej części modułu jest przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących rozpoznawania podstawowych typów budowy geologicznej (budowa płytowa, monoklinalna, fałdowa) oraz struktur geologicznych (uskoki, fałdy, ciała magmowe, niezgodności) na mapach i przekrojach geologicznych. Student nabiera umiejętności interpretacji budowy i ewolucji geologicznej obszaru na podstawie gotowych opracowań kartograficznych (w tym kreślenia przekrojów geologicznych, wykonywania opisowego opracowania tekstowego dotyczącego przedstawionego obszaru) – opanowanie sztuki czytania mapy geologicznej na poziomie podstawowym. 3) Procesy egzogeniczne z elementami sedymentologii. Student zdobywa podstawową wiedzę o procesach egzogenicznych, które są kluczowe dla zrozumienia dynamiki powierzchni Ziemi. Zapoznaje się z metodami badań skał osadowych. Poznaje cechy wybranych środowisk sedymentacyjnych (procesy sedymentacyjne i sposoby ich zapisu w osadzie).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Dynamika Ziemi 1 [W2-GS-S1-405]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student potrafi rozpoznawać i odpowiednio klasyfikować podstawowe struktury tektoniczne oraz ustalać ich wzajemne relacje i następstwo czasowe. [W2-GS-S1-406_1]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U1 [1/5]
zna graficzne i tekstowe sposoby prezentacji pomiarów orientacji struktur geologicznych, a także podstawy działania kompasu geologicznego. [W2-GS-S1-406_2]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U1 [1/5]
zna podstawowe typy geologicznych opracowań kartograficznych, ich strukturę, elementy oraz rodzaje stosowanych na nich kodów (symboli, oznaczeń, szrafur). [W2-GS-S1-406_3]
1GS_W6 [1/5]
rozpoznaje podstawowe typy budowy geologicznej (płytowa, monoklinalna, fałdowa) oraz struktur geologicznych (uskoki, fałdy, niezgodności, ciała magmowe) na mapach. [W2-GS-S1-406_4]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U1 [1/5]
wykonuje przekroje geologiczne dla obszarów o nieskomplikowanej budowie geologicznej. Potrafi dokonać na poziomie podstawowym syntezy wiedzy o budowie i ewolucji geologicznej obszaru na podstawie materiałów kartograficznych. [W2-GS-S1-406_5]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U1 [1/5]
potrafi wyjaśnić mechanizmy i efekty egzogenicznych procesów geologicznych oraz zna związaną z tymi procesami terminologię geologiczną. [W2-GS-S1-406_6]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U1 [1/5]
zna i rozumie związki między procesami egzogenicznymi a endogenicznymi. [W2-GS-S1-406_7]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U1 [1/5]
zna podstawowe procesy sedymentacyjne i wie, jak zapisują się w osadzie. [W2-GS-S1-406_8]
1GS_W6 [1/5] 1GS_U1 [1/5]
rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy. W sposób zorganizowany potrafi dysponować swoim czasem na samodzielne dokształcanie się [W2-GS-S1-406_9]
1GS_U11 [1/5] 1GS_K1 [1/5] 1GS_K2 [1/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-GS-S1-406_l_1] 24 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Ekspozycja [c01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W2-GS-S1-406_2 W2-GS-S1-406_4 W2-GS-S1-406_5 W2-GS-S1-406_8 W2-GS-S1-406_9
wykład [W2-GS-S1-406_w_1] 24 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
egzamin W2-GS-S1-406_1 W2-GS-S1-406_3 W2-GS-S1-406_6 W2-GS-S1-406_7 W2-GS-S1-406_9
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)