Podstawy geografii Kierunek studiów: Geologia stosowana
Kod programu: W2-S1GS19.2024

Nazwa modułu: Podstawy geografii
Kod modułu: W2-GS-S1-012
Kod programu: W2-S1GS19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem propedeutycznego modułu Podstawy geografii jest powtórzenie i ewentualne uzupełnienie wiedzy ogólno geograficznej dotyczącej: sposobów orientowania się w terenie (ustalania kierunków świata, współrzędnych geograficznych, azymutów); regionalizacji fizycznogeograficznej Polski i Europy (zwrócenie uwagi na oficjalne nazwy jednostek geograficznych, ich położenie i granice); sieci hydrograficznej (położenie najważniejszych rzek) i jezior na terenie Polski i Europy; podziału administracyjnego Polski oraz Europy wraz z położeniem najważniejszych miast; najważniejszych obiektów fizycznogeograficznych na poszczególnych kontynentach oraz oceanach. Student nabywa podstawowe umiejętności samodzielnego określania swojego położenia w terenie, potrzebną do realizacji większości przyszłych zajęć terenowych oraz realizacji prac dyplomowych. Znajomość położenia podstawowych obiektów geograficznych pomaga w ogólnej orientacji i lepszym zrozumieniu treści przekazywanych w kolejnych modułach. Student nabywa umiejętność samodzielnego poszukiwania informacji na podstawie różnego typu map i atlasów przydatnych w dalszych studiach oraz stosowania odpowiednich nazw geograficznych w opracowaniach geologicznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna podstawowe pojęcia z zakresu geografii ogólnej i fizycznej oraz nazwy najważniejszych obiektów geograficznych [W2-GS-S1-012_1]
1GS_W1 [1/5] 1GS_W6 [3/5]
potrafi wskazać na mapach najważniejsze regiony fizycznogeograficzne Polski i Europy, rzeki i jeziora, najważniejsze miasta Polski i Europy, najważniejsze krainy geograficzne na kontynentach oraz części oceanów; potrafi stosować odpowiednie nazewnictwo geograficzne do przygotowywania opracowań geologicznych [W2-GS-S1-012_2]
1GS_U1 [1/5]
potrafi wyznaczać na mapach topograficznych współrzędne geograficzne oraz azymuty kierunków [W2-GS-S1-012_3]
1GS_U1 [1/5] 1GS_U6 [2/5]
jest świadomy przydatności wiedzy ogólno geograficznej wykorzystywanej w większości późniejszych modułów oraz do przygotowania pracy dyplomowej; [W2-GS-S1-012_4]
1GS_K1 [3/5]
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; stara się uczyć samodzielnie w oparciu o dostępną literaturę, krytycznie oceniając stan własnej wiedzy [W2-GS-S1-012_5]
1GS_K2 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [W2-GS-S1-012_l_1] 24 Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie W2-GS-S1-012_1 W2-GS-S1-012_2 W2-GS-S1-012_3 W2-GS-S1-012_4 W2-GS-S1-012_5
wykład [W2-GS-S1-012_w_1] 12 Prezentacja [c07]  zaliczenie W2-GS-S1-012_1 W2-GS-S1-012_4 W2-GS-S1-012_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)