Mining 1
Field of study: Geology
Programme code: W2-S1GE19.2024

Module name: | Mining 1 |
---|---|
Module code: | W2-GE-S1-411 |
Programme code: | W2-S1GE19.2024 |
Semester: | winter semester 2025/2026 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 2 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł Górnictwo ma umożliwić studentowi nabycie wiedzy o sposobach i metodach eksploatacji złóż. Student powinien poznać schemat funkcjonowania zakładu górniczego, rodzaje wyrobisk i ich zadania, rodzaje obudów i warunki ich stosowania, sposoby i systemy eksploatacji złóż, metody urabiania kopaliny oraz transport w zakładach górniczych. Powinien także poznać zagadnienia dotyczące podstawowych zagrożeń naturalnych w górnictwie oraz wpływu działalności górniczej na środowisko naturalne i społeczne. Dzięki temu student ma uzyskać podstawową wiedzę na temat znaczenia górnictwa w naukach geologicznych i środowisku oraz kierunków rozwoju i współczesnych problemów górnictwa. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): |
Dynamic Earth 2 [W2-GE-S1-406]
Environmental Protection [W2-GE-S1-016] Mineralogy I [W2-GE-S1-020] zna instrumenty ochrony środowiska przed oddziaływaniem prac geologicznych i górniczych [W2-GE-S1-405] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
zna podstawowe sposoby i metody eksploatacji złóż kopalin i pogłębia wiedzę w zakresie wybranej problematyki [W2-GE-S1-411_1] |
1GE_W2 [2/5] |
opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu górnictwa [W2-GE-S1-411_2] |
1GE_W1 [2/5] |
opisuje i rozumie schematu funkcjonowania zakładu górniczego [W2-GE-S1-411_3] |
1GE_W2 [2/5] |
rozumie warunki eksploatacji górniczej w zależności od zagrożeń naturalnych [W2-GE-S1-411_4] |
1GE_W2 [3/5] |
potrafi rozróżnić stosowane systemy eksploatacji kopalin w zależności od formy i budowy złoża [W2-GE-S1-411_5] |
1GE_U1 [3/5] |
potrafi określić znaczenie i rolę transportu w funkcjonowaniu zakładu górniczego [W2-GE-S1-411_6] |
1GE_U2 [2/5] |
rozumie kierunki perspektyw górnictwa w aspekcie, nowych technologii eksploatacji i bezpieczeństwa pracy, wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy, krytycznego i twórczego myślenia oraz otwartości na poglądy innych [W2-GE-S1-411_7] |
1GE_K1 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W2-GE-S1-411_L_1] | 12 |
Activating method – discussion / debate [b04] Demonstration-imitation [c06] |
course work |
W2-GE-S1-411_4 |
lecture [W2-GE-S1-411_W_1] | 12 |
Lecture-discussion [b02] |
course work |
W2-GE-S1-411_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] | Preparation for classes | reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |