Geologia historyczna i stratygrafia
Kierunek studiów: Geologia
Kod programu: W2-S1GE19.2024
| Nazwa modułu: | Geologia historyczna i stratygrafia |
|---|---|
| Kod modułu: | W2-GE-S1-022 |
| Kod programu: | W2-S1GE19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 3 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł Geologia historyczna i stratygrafia ma umożliwić studentowi poznanie terminologii, procesów i metod badawczych w zakresie geologicznych dziejów Ziemi. Nacisk jest położony na umiejętność opisu głównych elementów historii lito- i biosfery w odniesieniu do obszaru Polski i regionu górnośląskiego w szczególności. Student ma możliwość poznania głównych wydarzeń ewolucyjnych, w tym wielkich katastrof ekologicznych w fanerozoiku. Nabyta wiedza powinna umożliwić datowanie metodami biostratygraficznymi (skamieniałościami przewodnimi) podstawowych wydzieleń stratygraficznych w Polsce. Student nabywa świadomość wielkości czasu geologicznego, istnienia na tym tle zjawiska ewolucji organizmów oraz procesów i zdarzeń zmieniających środowisko przyrodnicze na powierzchni Ziemi. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): |
Dynamika Ziemi 1 [W2-GE-S1-405]
Paleontologia [W2-GE-S1-404] |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
zna podstawowe pojęcia i metody z zakresu badań dziejów Ziemi, podstawowy podział dziejów Ziemi w formie tabeli stratygraficznej oraz podstawowe grupy skamieniałości przewodnich; zna hipotezy początków życia na Ziemi oraz główne etapy jego ewolucji w fanerozoiku [W2-GE-S1-022_1] |
1GE_W3 [3/5] |
rozumie istnienie w przeszłości procesów, zjawisk, zdarzeń wpływających na zmianę środowiska przyrodniczego na Ziemi [W2-GE-S1-022_2] |
1GE_U1 [3/5] |
potrafi rozpoznawać podstawowe elementy zmian paleogeograficznych i tektonicznych w historii Ziemi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zapis na obszarze Polski [W2-GE-S1-022_3] |
1GE_U1 [3/5] |
potrafi graficznie przedstawić profil stratygraficzny oraz przeprowadzić samodzielną korelację lito- i biostratygraficzną [W2-GE-S1-022_4] |
1GE_U1 [1/5] |
wykazuje aktywną postawę do poznawania rzeczy nowych i wykorzystywania ich dla wzbogacania własnej wiedzy; stara się uczyć samodzielnie w oparciu o dostępną literaturę, krytycznie oceniając stan własnej wiedzy [W2-GE-S1-022_5] |
1GE_K1 [3/5] |
ma świadomość walorów poznawczych odsłonięć geologicznych, ich unikatowości i potrzeby ich ochrony [W2-GE-S1-022_6] |
1GE_K3 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| laboratorium [W2-GE-S1-022_L_1] | 24 |
Prezentacja [c07] Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] |
zaliczenie |
W2-GE-S1-022_1 |
| wykład [W2-GE-S1-022_W_1] | 24 |
Prezentacja [c07] |
zaliczenie |
W2-GE-S1-022_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||