Dynamic Earth 2
Field of study: Geology
Programme code: W2-S1GE19.2024

Module name: | Dynamic Earth 2 |
---|---|
Module code: | W2-GE-S1-406 |
Programme code: | W2-S1GE19.2024 |
Semester: | summer semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | exam |
ECTS credits: | 4 |
Purpose and description of the content of education: | Moduł Dynamika Ziemi 2 jest podzielony na trzy części:
1) Elementy tektoniki. Głównym celem tej części modułu jest przekazanie wiedzy o zróżnicowanych strukturach tektonicznych kształtujących skorupę ziemską (fałdy, uskoki, spękania, nasunięcia, płaszczowiny, foliacja lineacja i in.). Student uczy się rozpoznawać i interpretować różne struktury tektoniczne, poznaje ich podstawowe klasyfikacje i mechanizmy powstawania. Nabywa umiejętności przedstawiania i zapisu wyników pomiarów orientacji struktur geologicznych oraz poznaje zasady posługiwania się kompasem geologicznym.
2) Elementy kartowania geologicznego. Celem tej części modułu jest przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczących rozpoznawania podstawowych typów budowy geologicznej (budowa płytowa, monoklinalna, fałdowa) oraz struktur geologicznych (uskoki, fałdy, ciała magmowe, niezgodności) na mapach i przekrojach geologicznych. Student nabiera umiejętności interpretacji budowy i ewolucji geologicznej obszaru na podstawie gotowych opracowań kartograficznych (w tym kreślenia przekrojów geologicznych, wykonywania opisowego opracowania tekstowego dotyczącego przedstawionego obszaru) – opanowanie sztuki czytania mapy geologicznej na poziomie podstawowym.
3) Procesy egzogeniczne z elementami sedymentologii. Student zdobywa podstawową wiedzę o procesach egzogenicznych, które są kluczowe dla zrozumienia dynamiki powierzchni Ziemi. Zapoznaje się z metodami badań skał osadowych. Poznaje cechy wybranych środowisk sedymentacyjnych (procesy sedymentacyjne i sposoby ich zapisu w osadzie). |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | zna instrumenty ochrony środowiska przed oddziaływaniem prac geologicznych i górniczych [W2-GE-S1-405] |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
student potrafi rozpoznawać i odpowiednio klasyfikować podstawowe struktury tektoniczne oraz ustalać ich wzajemne relacje i następstwo czasowe. [W2-GE-S1-406_1] |
1GE_W5 [1/5] |
zna graficzne i tekstowe sposoby prezentacji pomiarów orientacji struktur geologicznych, a także podstawy działania kompasu geologicznego. [W2-GE-S1-406_2] |
1GE_W5 [1/5] |
zna podstawowe typy geologicznych opracowań kartograficznych, ich strukturę, elementy oraz rodzaje stosowanych na nich kodów (symboli, oznaczeń, szrafur). [W2-GE-S1-406_3] |
1GE_W5 [1/5] |
rozpoznaje podstawowe typy budowy geologicznej (płytowa, monoklinalna, fałdowa) oraz struktur geologicznych (uskoki, fałdy, niezgodności, ciała magmowe) na mapach. [W2-GE-S1-406_4] |
1GE_W5 [1/5] |
wykonuje przekroje geologiczne dla obszarów o nieskomplikowanej budowie geologicznej.
Potrafi dokonać na poziomie podstawowym syntezy wiedzy o budowie i ewolucji geologicznej obszaru na podstawie materiałów kartograficznych. [W2-GE-S1-406_5] |
1GE_W5 [1/5] |
potrafi wyjaśnić mechanizmy i efekty egzogenicznych procesów geologicznych oraz zna związaną z tymi procesami terminologię geologiczną. [W2-GE-S1-406_6] |
1GE_W5 [1/5] |
zna i rozumie związki między procesami egzogenicznymi a endogenicznymi. [W2-GE-S1-406_7] |
1GE_W5 [1/5] |
zna podstawowe procesy sedymentacyjne i wie, jak zapisują się w osadzie. [W2-GE-S1-406_8] |
1GE_W5 [1/5] |
rozumie potrzebę ciągłego poszerzania swojej wiedzy. W sposób zorganizowany potrafi dysponować swoim czasem na samodzielne dokształcanie się [W2-GE-S1-406_9] |
1GE_K1 [1/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
laboratory classes [W2-GE-S1-406_L_1] | 24 |
Activating method – educational games [b03] Activating method – peer learning [b08] Activating method – flipped classroom [b09] Exhibition [c01] Screen presentation [c07] |
exam |
W2-GE-S1-406_4 |
lecture [W2-GE-S1-406_W_1] | 24 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Description [a03] Problem-based lecture [b01] Lecture-discussion [b02] |
exam |
W2-GE-S1-406_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] | Consulting the curriculum and the organization of classes | consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc. |
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] | Preparation for verification of learning outcomes | exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class |
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] | Activities complementary to the classes | a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |