Metodyka diagnozy logopedycznej
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: | Metodyka diagnozy logopedycznej |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S1-MDL |
Kod programu: | W1-S1LO19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu przedstawiana jest wiedza na temat strategii postępowania podczas diagnozy logopedycznej w przypadku wybranych zaburzeń dyslalii obwodowej. Istotą proponowanych zajęć dydaktycznych jest opis objawu i wyjaśnienie przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Student_ka pozna różne metody oraz narzędzia diagnostyczne niezbędne do przeprowadzenia prawidłowej diagnozy logopedycznej. Podczas zajęć zostanie podjęta tematyka prowadzenia badania, wywiadu, a także innych czynności związanych z diagnozą w dyslalii obwodowej. Istotnym wątkiem będzie ustalenie zasad współpracy ze specjalistami, np. lekarzami, do których kieruje logopeda celem potwierdzenia bądź wykluczenia przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Jednym z kluczowych wątków modułu będzie ukazanie diagnozy jako interdyscyplinarnego procesu, który wpływa na późniejszą terapię logopedyczną. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
ma wiedzę w zakresie takich dziedzin jak językoznawstwo, ortodoncja, laryngologia; ma wiedzę co do praktycznego zastosowania teorii w działaniach diagnostycznych w przypadku dyslalii obwodowej celem zaplanowania właściwych procedur terapeutycznych [MDL_1] |
LO_W01 [4/5] |
zna medyczne podstawy logopedii, biologiczne podstawy rozwoju mowy, podstawy audiologii i foniatrii oraz podstawy ortodoncji i wykorzystuje je celem zaplanowania prawidłowej diagnozy oraz terapii logopedycznej; ma wiedzę na temat językoznawczych podstaw logopedii, fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego i wykorzystuje ją do zaplanowania działań diagnostycznych w logopedii [MDL_2] |
LO_KN_W01 [3/5] |
zna zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych, dyslalii anatomiczno-czynnościowej. Ma wiedzę na temat metodyki postępowania logopedycznego i zasad konstruowania programów terapii logopedycznej w przypadku dyslalii obwodowej [MDL_3] |
LO_KN_W04 [5/5] |
ma umiejętności w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii logopedycznej w przypadku dyslalii obwodowej oraz oceny zapotrzebowania na współpracę z innymi specjalistami [MDL_4] |
LO_U02 [3/5] |
potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną w przypadku czynności prymarnych oraz dyslalii anatomiczno-czynnościowej. Potrafi wykorzystać metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej w celach diagnostycznych w przypadku dyslalii obwodowej [MDL_5] |
LO_KN_U04 [5/5] |
jest gotów_a do empatycznego przeprowadzenia diagnozy logopedycznej [MDL_6] |
LO_KN_K03 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [MDL_C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] |
zaliczenie |
MDL_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |