Metodyka diagnozy logopedycznej Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Metodyka diagnozy logopedycznej
Kod modułu: W1-LO-S1-MDL
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu przedstawiana jest wiedza na temat strategii postępowania podczas diagnozy logopedycznej w przypadku wybranych zaburzeń dyslalii obwodowej. Istotą proponowanych zajęć dydaktycznych jest opis objawu i wyjaśnienie przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Student_ka pozna różne metody oraz narzędzia diagnostyczne niezbędne do przeprowadzenia prawidłowej diagnozy logopedycznej. Podczas zajęć zostanie podjęta tematyka prowadzenia badania, wywiadu, a także innych czynności związanych z diagnozą w dyslalii obwodowej. Istotnym wątkiem będzie ustalenie zasad współpracy ze specjalistami, np. lekarzami, do których kieruje logopeda celem potwierdzenia bądź wykluczenia przyczyn stwierdzonych zaburzeń. Jednym z kluczowych wątków modułu będzie ukazanie diagnozy jako interdyscyplinarnego procesu, który wpływa na późniejszą terapię logopedyczną.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma wiedzę w zakresie takich dziedzin jak językoznawstwo, ortodoncja, laryngologia; ma wiedzę co do praktycznego zastosowania teorii w działaniach diagnostycznych w przypadku dyslalii obwodowej celem zaplanowania właściwych procedur terapeutycznych [MDL_1]
LO_W01 [4/5] LO_W02 [4/5]
zna medyczne podstawy logopedii, biologiczne podstawy rozwoju mowy, podstawy audiologii i foniatrii oraz podstawy ortodoncji i wykorzystuje je celem zaplanowania prawidłowej diagnozy oraz terapii logopedycznej; ma wiedzę na temat językoznawczych podstaw logopedii, fonetyki i fonologii współczesnego języka polskiego i wykorzystuje ją do zaplanowania działań diagnostycznych w logopedii [MDL_2]
LO_KN_W01 [3/5] LO_KN_W02 [3/5]
zna zasady diagnostyki logopedycznej czynności prymarnych, dyslalii anatomiczno-czynnościowej. Ma wiedzę na temat metodyki postępowania logopedycznego i zasad konstruowania programów terapii logopedycznej w przypadku dyslalii obwodowej [MDL_3]
LO_KN_W04 [5/5]
ma umiejętności w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii logopedycznej w przypadku dyslalii obwodowej oraz oceny zapotrzebowania na współpracę z innymi specjalistami [MDL_4]
LO_U02 [3/5]
potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną w przypadku czynności prymarnych oraz dyslalii anatomiczno-czynnościowej. Potrafi wykorzystać metodykę postępowania logopedycznego i zasady konstruowania programów terapii logopedycznej w celach diagnostycznych w przypadku dyslalii obwodowej [MDL_5]
LO_KN_U04 [5/5]
jest gotów_a do empatycznego przeprowadzenia diagnozy logopedycznej [MDL_6]
LO_KN_K03 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [MDL_C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
zaliczenie MDL_1 MDL_2 MDL_3 MDL_4 MDL_5 MDL_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)