Literatura dla dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Literatura dla dzieci i młodzieży
Kod modułu: W1-FP-PN-S1-LITDIM
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot kształtuje kompetencje nauczyciela polonisty związane z odbiorem tekstów adresowanych do młodego odbiorcy. Zajęcia zostały zaprojektowane w taki sposób, aby student poznał zagadnienia z zakresu teorii oraz historii literatury dla dzieci i młodzieży, a dodatkowo nabył metodycznych umiejętności pozwalających na przygotowanie lekcji w szkole podstawowej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna podstawową terminologię związaną z literaturą dla dzieci i młodzieży; potrafi zastosować podstawową wiedzę z zakresu polskiej i światowej literatury dla dzieci młodzieży w interpretacji poszczególnych tekstów. [01]
K_W01 [3/5] KN.2023_U01 [4/5]
Zna metodologie badań tekstów literatury dla dzieci i młodzieży i potrafi je zastosować podczas interpretowania tekstów. [02]
K_W04 [3/5] KN.2023_U01 [4/5]
Zna kierunki rozwoju współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży oraz rozumie zjawiska literackie w kontekście historii literatury i konwencji literackich. [03]
K_W06 [3/5]
Zna i rozumie metody analizy tekstu literatury dla dzieci i młodzieży w ramach sztuki interpretacji (z uwzględnieniem semiotycznej natury utworów dla dzieci – słowo, obraz i gest). [04]
K_W07 [3/5] KN.2023_U02 [4/5]
Potrafi analizować i interpretować teksty literackie, uwzględniając specyfikę metodologiczną literatury dla dzieci i młodzieży oraz wiedzę psychologiczną i pedagogiczną. [05]
K_U01 [3/5] KN.2023_U02 [4/5]
Zna podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć. [06]
KN.2023_W04 [4/5]
Rozumie potrzebę znajomości literatury dla dzieci i młodzieży w pracy nauczyciela. [07]
K_K01 [3/5] KN.2023_W14 [4/5]
Jest gotów na krzewienie kultury czytelniczej wśród młodych odbiorców. [08]
K_K05 [3/5] KN.2023_KS05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [L] 30 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07 08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)