Humanistyczna edukacja środowiskowa Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Humanistyczna edukacja środowiskowa
Kod modułu: W1-FP-PN-S1-HES
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przez interdyscyplinarne (z wykorzystaniem narzędzi z nauk przyrodniczych) podejście do środowiskowej edukacji polonistycznej studenci i studentki będą kształtować swoją świadomość ekologiczną, rozumiejąc złożone relacje między człowiekiem a środowiskiem naturalnym. W ramach modułu wprowadzone zostaną podstawowe informacje na temat zmiany klimatu spowodowanej dzielnością człowieka, a także najważniejsze koncepty teoretyczne: antropocen, kapitałocen, chtulucen, symbiocen oraz założenia humanistyki ekologicznej i podstawy etyki środowiskowej. Poprzez środowiskową analizę i interpretację lektur szkolnych z wykorzystaniem narzędzi nowej humanistyki (posthumnizmu, animal studies, plant studies, aquapoetyki, ekokrytyki, ekolingwistyki) studentki i studenci będą rozwijać międzygatunkową empatię wobec nie-ludzkich aktorów (zwierzęcych, roślinnych, rzecznych bohaterów). Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę o współczesnych ideach, ale też umiejętność lektury w perspektywie ekokrytycznej z wykorzystaniem nowych metod (w zakresie humanistyki terenowej, interdyscyplinarnej czy zaangażowanej). Zajęcia w ramach modułu będą zachęcały do aktywnego zaangażowania się w lokalne i globalne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, popularyzując zarówno indywidualne, jak i wspólnotowe rozwiązania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna i rozumie wiedzę z zakresu antropogenicznej zmiany klimatu, jej przyczyn i skutków dla planety i jej ludzkich i nie-ludzkich mieszkańców oraz wpływu na teorie pedagogiczne. [01]
K_W07 [3/5] KN.2023_W01 [4/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W03 [4/5] KN.2023_W04 [4/5]
Zna kierunki badań środowiskowych związanych z humanistyką środowiskową, zwrotem zwierzęcym, roślinnym i z orientacjami etyki środowiskowej (biocentryzm, antropocentryzm, ekocentryzm, prawa zwierząt) [02]
K_W01 [3/5] K_W02 [3/5] K_W03 [3/5]
Zna nowe metody pracy w perspektywie środowiskowej np. biodróż, spacer terenowe, spacer dźwiękowy, sensoryczny, myślenie spekulatywne, metody haptyczne i inne. [03]
KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Potrafi projektować i realizować strategie nauczania z uwzględnieniem edukacji klimatyczno-środowiskowej, w tym ekolingwistyki, i działań wychowawczych oraz profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; [04]
KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U04 [4/5] KN.2023_U05 [4/5]
Potrafi interpretować lektury szkolne w perspektywie środowiskowej (z uwzględnieniem ekokrytyki) w odniesieniu do wątków kulturowych, jak i przyrodniczych. [05]
KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5]
Potrafi dyskutować z młodzieżą z użyciem zdobytej wiedzy, uwzględniając zarówno antropocentryczną, jak i nieantropocentryczną perspektywę; potrafi formułować cenę moralnych i etycznych działań człowieka wobec środowiska może kształtując postawy proklimatyczne, pozwalające na poszukiwanie rozwiązań problemów wynikających z kryzysu klimatycznego; [06]
KN.2023_U11 [4/5] KN.2023_U14 [4/5] KN.2023_U18 [4/5]
Ma świadomość znaczenia wiedzy klimatyczno-środowiskowej we współczesnym świecie i problemów wynikających ze zmiany klimatu. [07]
K_K03 [3/5] KN.2023_KS05 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
Jest gotów do podejmowania pracy w nauczycielskich zespołach interdyscyplinarnych i wykazuje aktywność na rzecz prośrodowiskowej zmiany społecznej. [08]
K_U07 [3/5] KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [C] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Plener [e09] 
zaliczenie 01 02 03 04 05 06 07 08
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)