Humanistyczna edukacja środowiskowa
Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: | Humanistyczna edukacja środowiskowa |
---|---|
Kod modułu: | W1-FP-PN-S1-HES |
Kod programu: | W1-S1FP19.2024 |
Semestr: | semestr zimowy 2025/2026 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | Przez interdyscyplinarne (z wykorzystaniem narzędzi z nauk przyrodniczych) podejście do środowiskowej edukacji polonistycznej studenci i studentki będą kształtować swoją świadomość ekologiczną, rozumiejąc złożone relacje między człowiekiem a środowiskiem naturalnym. W ramach modułu wprowadzone zostaną podstawowe informacje na temat zmiany klimatu spowodowanej dzielnością człowieka, a także najważniejsze koncepty teoretyczne: antropocen, kapitałocen, chtulucen, symbiocen oraz założenia humanistyki ekologicznej i podstawy etyki środowiskowej. Poprzez środowiskową analizę i interpretację lektur szkolnych z wykorzystaniem narzędzi nowej humanistyki (posthumnizmu, animal studies, plant studies, aquapoetyki, ekokrytyki, ekolingwistyki) studentki i studenci będą rozwijać międzygatunkową empatię wobec nie-ludzkich aktorów (zwierzęcych, roślinnych, rzecznych bohaterów). Uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę o współczesnych ideach, ale też umiejętność lektury w perspektywie ekokrytycznej z wykorzystaniem nowych metod (w zakresie humanistyki terenowej, interdyscyplinarnej czy zaangażowanej). Zajęcia w ramach modułu będą zachęcały do aktywnego zaangażowania się w lokalne i globalne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, popularyzując zarówno indywidualne, jak i wspólnotowe rozwiązania. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Zna i rozumie wiedzę z zakresu antropogenicznej zmiany klimatu, jej przyczyn i skutków dla planety i jej ludzkich i nie-ludzkich mieszkańców oraz wpływu na teorie pedagogiczne. [01] |
K_W07 [3/5] |
Zna kierunki badań środowiskowych związanych z humanistyką środowiskową, zwrotem zwierzęcym, roślinnym i z orientacjami etyki środowiskowej (biocentryzm, antropocentryzm, ekocentryzm, prawa zwierząt) [02] |
K_W01 [3/5] |
Zna nowe metody pracy w perspektywie środowiskowej np. biodróż, spacer terenowe, spacer dźwiękowy, sensoryczny, myślenie spekulatywne, metody haptyczne i inne. [03] |
KN.2023_W04 [4/5] |
Potrafi projektować i realizować strategie nauczania z uwzględnieniem edukacji klimatyczno-środowiskowej, w tym ekolingwistyki, i działań wychowawczych oraz profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli; [04] |
KN.2023_U03 [4/5] |
Potrafi interpretować lektury szkolne w perspektywie środowiskowej (z uwzględnieniem ekokrytyki) w odniesieniu do wątków kulturowych, jak i przyrodniczych. [05] |
KN.2023_U06 [4/5] |
Potrafi dyskutować z młodzieżą z użyciem zdobytej wiedzy, uwzględniając zarówno antropocentryczną, jak i nieantropocentryczną perspektywę; potrafi formułować cenę moralnych i etycznych działań człowieka wobec środowiska może kształtując postawy proklimatyczne, pozwalające na poszukiwanie rozwiązań problemów wynikających z kryzysu klimatycznego; [06] |
KN.2023_U11 [4/5] |
Ma świadomość znaczenia wiedzy klimatyczno-środowiskowej we współczesnym świecie i problemów wynikających ze zmiany klimatu. [07] |
K_K03 [3/5] |
Jest gotów do podejmowania pracy w nauczycielskich zespołach interdyscyplinarnych i wykazuje aktywność na rzecz prośrodowiskowej zmiany społecznej. [08] |
K_U07 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
ćwiczenia [C] | 30 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Plener [e09] |
zaliczenie |
01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |