Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej II Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej II
Kod modułu: W1-FP-PN-S1-DJLSP.2
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł stanowi kontynuację modułu 1. z semestru 4. (dydaktyka języka i literatury polskiej I.). Z zagadnień szczegółowych szczególnie istotne w kontynuacji na poziomie szkoły podstawowej będą zagadnienia: wiedza o błędach popełnianych przez uczniów (klasyfikacja, reedukacja), problemy kontroli i poprawy prac uczniowskich; dydaktyka ortografii i interpunkcji; czytanie ze zrozumieniem oraz testowanie sprawności czytania (test na czytanie ze zrozumieniem); typy i rodzaje ćwiczeń; formy wypowiedzi charakterystyczne na danym etapie nauczania (zaproszenie, przepis, ogłoszenie, opis, opowiadanie, dialog w opowiadaniu, podstawy rozprawki). Kształcenie literackie - rola tekstów dla dzieci, budowanie czytelniczych fascynacji dziecka, rozmowa o książce jako przygotowanie do świadomego odbioru literatury. Projektowanie lekcji i innych działań dydaktycznych pozwoli na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy (ew. przygotowanie do praktyki ciągłej w szkole podstawowej) i doskonalenie w roli nauczyciela polonisty.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna wiedzę o organizowaniu procesu dydaktycznego z literatury i kultury polskiej oraz z nauki o języku i kształcenia sprawności językowej oraz ortograficznej w szkole podstawowej, umie rozwijać w uczniach szkoły podstawowej nawyk systematycznego kształcenia sprawności językowych i korzystania ze słowników, na podstawie liryki i epiki rozwija ćwiczenia zmierzające do budowania odbioru tekstu literackiego na drugim etapie nauki. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W12, D1.U10. [01]
K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W13 [4/5] KN.2023_W14 [4/5] KN.2023_U11 [3/5] KN.2023_U15 [4/5]
Zna i rozumie uporządkowaną wiedzę o komponentach sprawności językowej i kompetencji ortograficznej uczniów, zna i rozumie zasady polskiej ortografii ich implikacje dydaktyczne oraz rodzaj ćwiczeń ortograficznych oraz jej determinantach. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W10. [02]
K_W04 [3/5] K_W05 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W15 [4/5]
Potrafi dostosować oddziaływania do potrzeb i możliwości uczniów o różnym potencjale i stylu uczenia się, by rozwijać zainteresowania literackie uczniów oraz ich język z uwzględnieniem uwarunkowań środowiskowych, regionalnych i specyficznych potrzeb dzieci w szkole podstawowej; potrafi motywować uczniów do poznawania języka ojczystego jako narzędzia porozumiewania się oraz do poznawania utworów literackich. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.W7, D1.W15, D1.U08. [03]
K_W09 [3/5] K_K02 [3/5] KN.2023_W01 [4/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W03 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W10 [4/5] KN.2023_U11 [4/5]
Zna przyczyny błędów językowych uczniów, kryteria klasyfikacji błędów, sposoby ich oznaczania i poprawiania oraz formy profilaktyki; umie je rozpoznawać u uczniów szkoły podstawowej, objaśniać ich mechanizmy i przyczyny, projektować działania profilaktyczne; dysponuje podstawową wiedzą o sposobach diagnozowania umiejętności językowych i literackich uczniów w szkole podstawowej, potrafi je oceniać (także prace pisemne). Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W12, D1.W14, D1.U8, D1.U10, D1.U11. [04]
K_U04 [3/5] K_K05 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_W13 [4/5] KN.2023_W14 [4/5] KN.2023_W15 [4/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_U11 [4/5]
Potrafi – korzystając z sugestii opiekuna – dobierać metody i formy kształcenia literackiego i językowego oraz środki dydaktyczne (zależnie od celów edukacyjnych kształcenia oraz predyspozycji zespołów uczniów) do pracy z tekstami źródłowymi (lit. i nielit.), wskazując uczniowi drogę ich odbioru, potrafi eksperymentować i wdrażać działania innowacyjne, kształtując świadomość odbioru tekstów kultury na poziomie szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W13, D1.U5, D1.U7, D1.U8, D1.K3. [05]
K_U03 [3/5] K_K06 [3/5] KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W14 [4/5] KN.2023_U08 [4/5] KN.2023_U09 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS06 [4/5]
Zna podstawowe opracowania z zakresu dydaktyki literatury, kultury, języka i ortografii (publikacje zwarte, czasopisma) i prace popularnonaukowe przydatne w kształceniu polonistycznym w szkole; umie poszukiwać źródeł informacji dydaktycznych i korzystać z nich w celu rozwijania świadomości polonistycznej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W14, D1.U7, D1.K2. [06]
K_W05 [3/5] K_U08 [3/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_U12 [4/5] KN.2023_U18 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5]
Ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i dydaktyczne niezbędne w polonistycznym dyskursie edukacyjnym – potrafi nawiązać i podtrzymywać kontakt z uczniem z rożnych środowisk oraz z jego opiekunami i środowiskiem pozaszkolnym, wyzwalać jego aktywność językową, tworzyć dobrą atmosferę pracy na lekcjach języka polskiego i w czasie zajęć pozalekcyjnych; przestrzega zasad skutecznego porozumiewania się (kooperacji) w dialogu edukacyjnym w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U6, D1.W13, A1.K9, D1.K2. [07]
K_W06 [3/5] KN.2023_W03 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W12 [4/5] KN.2023_U01 [4/5] KN.2023_U05 [4/5] KN.2023_U09 [4/5] KN.2023_U14 [4/5]
Zna i rozumie wiedzę na temat diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia literacko-kulturowego i językowego uczniów szkoły podstawowej; zna, rozumie i umie zaplanować ćwiczenia związane z fazami procesu czytania ze zrozumieniem; analizować i układać testy czytania ze zrozumieniem dla szkoły podstawowej; umie wstępnie opracować narzędzie do diagnozowania umiejętności polonistycznych uczniów szkoły podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W11, D1.U9, D1.K9. [08]
K_U02 [3/5] K_U08 [3/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5]
Jest gotów do kierowania się zasadą etyki słowa i stosowności zachowań językowych na lekcji i w środowisku szkolnym; rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy dydaktycznej (w tym dotyczącej systemu oświaty), językoznawczej i literaturoznawczej w celu wzorowego prowadzenia procesu dydaktycznego w zakresie języka polskiego; jest gotów do stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę. Jest gotów do przedsiębiorczego planowania kariery nauczyciela. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K8, D1.K9 [09]
K_W11 [4/5] K_K06 [3/5] K_K07 [4/5] KN.2023_W08 [4/5] KN.2023_W09 [4/5] KN.2023_U15 [4/5] KN.2023_U16 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [L] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie 01 02 03 04 05
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin 06 07 08 09
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)