Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I Kierunek studiów: Filologia polska
Kod programu: W1-S1FP19.2024

Nazwa modułu: Dydaktyka języka i literatury w szkole podstawowej I
Kod modułu: W1-FP-PN-S1-DJLSP.1
Kod programu: W1-S1FP19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W czasie zajęć student diagnozuje sytuacje komunikacyjne na lekcjach języka polskiego. Poznaje podstawę programową, programy i podręczniki do nauczania języka polskiego – uczy się określać ich funkcje i wybierać pod kątem przydatności dla efektywnego uczenia komunikacji, a także oceniać czytelność. Uczy się rozróżniać modele podręczników kształcenia językowego i oceniać pod kątem wykorzystania na lekcjach języka polskiego. Poznaje specyfikę metod polonistycznych, różnych sposobów wyznaczania i formułowania celów kształcenia języka. Poznaje także strukturę różnych typów lekcji i sposoby ich zapisu. W czasie zajęć uczy się przekładać nowoczesne metodologie językoznawcze i literaturoznawcze na strategie nauczania w szkole. Projektowanie lekcji/ fragmentów lekcji (w grupie studenckiej), sytuacji motywacyjnych i problemowych pozwala na sprawdzenie operatywności zdobytej wiedzy.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna elementarną wiedzę z językoznawstwa i literaturoznawstwa, zna podstawową terminologię w tym zakresie; zna wiedzę nt. celów ogólnych i szczegółowych edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, nt. integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej oraz nt. sposobów wyznaczania i formułowania celów tej edukacji oraz umie samodzielnie wyznaczać i formułować cele kształcenia językowego i literackiego w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W1, D1.W2, D1.W3, D1.U1. [01]
K_W02 [3/5] K_W03 [3/5] K_W04 [3/5] KN.2023_W08 [4/5] KN.2023_W09 [4/5] KN.2023_W12 [4/5] KN.2023_U15 [4/5] KN.2023_U18 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat polonistycznych kompetencji zapisanych w podstawie programowej dla szkoły podstawowej, zna metody nauczania – konwencjonalne i niekonwencjonalne, wybrane programy autorskie i podręczniki szkolne do języka polskiego (ich strukturę, funkcje i kryteria oceny) na tym etapie edukacyjnym oraz umie dokonać ich analizy pod kątem celów i treści kształcenia i w efekcie wykonać rozkład materiału. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1_W5, D1_W6, D1_U1, D1_U2. [02]
KN.2023_W02 [4/5] KN.2023_W04 [4/5] KN.2023_W14 [4/5] KN.2023_W15 [4/5] KN.2023_U03 [4/5] KN.2023_U04 [4/5] KN.2023_U13 [4/5] KN.2023_U18 [4/5]
Zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych, organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; zna i rozumie potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla danego przedmiotu lub rodzaju zajęć oraz potrafi je zastosować. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W4, D1.W7, D1.U4, D1.U5, D1.K7. [03]
KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_W10 [4/5] KN.2023_W12 [4/5] KN.2023_W13 [4/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U05 [4/5] KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U14 [4/5]
Zna sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej; pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej, rozumie istotę zasad oraz form pracy nad językiem i świadomością literacką ucznia w szkole podstawowej, umie je zastosować. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W8, D1.W9, D1.U3, D1.K4. [04]
K_U05 [3/5] K_K05 [3/5] KN.2023_W11 [4/5] KN.2023_W15 [4/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U12 [4/5] KN.2023_U13 [4/5] KN.2023_KS01 [4/5]
Potrafi pod kierunkiem opiekuna dydaktycznego dokonywać obserwacji sytuacji dydaktycznych – analizować proces dydaktyczny z kształcenia językowego i literackiego i opisywać go. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: A1.W7, D1.U5. [05]
K_W07 [3/5] KN.2023_W03 [4/5] KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W07 [4/5] KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U08 [4/5] KN.2023_U09 [4/5] KN.2023_U11 [4/5]
Zna strukturę i typy lekcji kształcenia językowego, literackiego i kulturowego w szkole podstawowej oraz umie twórczo spożytkować propozycje dydaktyczne z publikacji polonistycznych, umie budować koncepcje (modele) lekcji językowych, literackich i zintegrowanych w szkole podstawowej. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.U1, D1.U3. [06]
K_U05 [3/5] KN.2023_U04 [4/5] KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U12 [4/5] KN.2023_U13 [4/5] KN.2023_U18 [4/5]
Ma uporządkowaną wiedzę na temat dostosowywania działań pedagogicznych i dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów i potrafi swoją szczegółową wiedzę z zakresu teorii języka i komunikacji, poetyki opisowej, historycznej oraz zagadnień teorii literatury przełożyć na język lekcji w szkole na drugim etapie kształcenia. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.W6, D1.U4, D1.K1. [07]
KN.2023_W05 [4/5] KN.2023_W06 [4/5] KN.2023_W12 [4/5] KN.2023_U01 [4/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U05 [4/5] KN.2023_U10 [4/5] KN.2023_U12 [4/5] KN.2023_U16 [4/5]
Potrafi własną spójną interpretację tekstu literackiego z zastosowaniem wiedzy o języku przełożyć na język lekcji, stosując typowe metody dydaktyczne w celu wprowadzenia ucznia na drugim etapie kształcenia w procedury odbioru tekstu literackiego. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.U7. [08]
K_U02 [3/5] K_U09 [3/5] KN.2023_U02 [4/5] KN.2023_U06 [4/5] KN.2023_U07 [4/5] KN.2023_U08 [4/5] KN.2023_U12 [4/5]
Przyjmuje postawę otwartą i elastyczną na językowo-kulturowe problemy środowiska szkolnego, jest gotów na budowanie systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych. Realizuje szczegółowe efekty uczenia się: D1.K5, D1.K6. [09]
K_K01 [3/5] KN.2023_W03 [4/5] KN.2023_KS01 [4/5] KN.2023_KS02 [4/5] KN.2023_KS03 [4/5] KN.2023_KS07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [L] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie 01 02 03 04 05
wykład [W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie 06 07 08 09
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)