Language learning: articulation phonetics and phonology
Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: | Language learning: articulation phonetics and phonology |
---|---|
Module code: | W1-LO-S1-NJFAF |
Programme code: | W1-S1LO19.2024 |
Semester: | winter semester 2024/2025 |
Language of instruction: | Polish |
Form of verification: | course work |
ECTS credits: | 3 |
Purpose and description of the content of education: | Zajęcia prowadzone w ramach modułu „nauka o języku: fonetyka artykulacyjna i fonologia” mają na celu zaznajomienie studentów_ek z przedmiotem oraz zadaniami badawczymi fonetyki artykulacyjnej i fonologii. Szczegółowo omawiane są zasadnicze pojęcia obu dziedzin wiedzy, w tym m.in. ‘fonem’, ‘głoska’, ‘litera’. Prezentowany jest alfabet slawistyczny i międzynarodowy oraz omawiane są budowa i funkcjonowanie narządów mowy. Zapoznaje się studentów/studentki z artykulacyjną klasyfikacją głosek języka polskiego. Szczegółowo przedstawiane są procesy wynikające z oddziaływania głosek w ciągu fonicznym (upodobnienia wewnątrz- i międzywyrazowe). Omawiane są też system fonologiczny polszczyzny oraz kategorie fonologiczne – ich klasyfikacja oraz realizacja. Zapoznaje się studentów z zagadnieniami prozodii polskiej mowy. Poświęca się także uwagę wymowie dialektalnej. |
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): | not applicable |
Learning outcome of the module | Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5] |
---|---|
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą językoznawstwa, szczególnie w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii współczesnego języka polskiego [NJFAF_1] |
LO_W01 [4/5] |
ma poczucie odpowiedzialności za pełnione role zawodowe oraz świadomość potrzeby ciągłego zgłębiania wiedzy w zakresie fonetyki i fonologii [NJFAF_10] |
LO_K05 [1/5] |
ma zaawansowaną wiedzę co do możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu fonetyki artykulacyjnej i fonologii w działaniach diagnostycznych, terapeutycznych oraz promujących dobrą komunikację [NJFAF_2] |
LO_W02 [3/5] |
zna terminologię w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii oraz rozumie ich miejsce w relacji do innych dziedzin wiedzy, dyscyplin oraz subdyscyplin [NJFAF_3] |
LO_W03 [3/5] |
umie przygotować transkrypcję fonetyczną [NJFAF_4] |
LO_U06 [4/5] |
potrafi samodzielnie rozwijać swoje umiejętności w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii, niezbędnych w diagnozie, profilaktyce i terapii logopedycznej [NJFAF_5] |
LO_U09 [2/5] |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w zakresie prawidłowej artykulacji głosek [NJFAF_6] |
LO_U10 [3/5] |
potrafi charakteryzować głoski i fonemy języka polskiego, zapisać wypowiedź fonetycznie oraz odczytać zapis fonetyczny (w alfabecie slawistycznym i międzynarodowym); potrafi opisywać, jak powstają dźwięki mowy, oraz właściwie interpretować zjawiska upodobnień wewnątrz- i międzywyrazowych [NJFAF_7] |
LO_KN_U02 [4/5] |
ma świadomość znaczenia wiedzy fonetyczno-fonologicznej dla zawodu logopedy oraz potrafi wykorzystywać opinie ekspertów w rozwiązywaniu problemów o charakterze fonetyczno-fonologicznym [NJFAF_8] |
LO_K01 [2/5] |
jest praktycznie – pod kątem fonetyczno-fonologicznym – przygotowany_a do wykonywania zawodu logopedy [NJFAF_9] |
LO_K04 [2/5] |
Form of teaching | Number of hours | Methods of conducting classes | Assessment of the learning outcomes | Learning outcomes |
---|---|---|---|---|
practical classes [NJFAF_C] | 30 |
Explanation/clarification [a05] Activating method – discussion / debate [b04] |
course work |
NJFAF_10 |
lecture [NJFAF_W] | 15 |
Formal lecture/ course-related lecture [a01] Explanation/clarification [a05] |
course work |
NJFAF_1 |
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular: | ||
---|---|---|
Name | Category | Description |
Literature reading / analysis of source materials [a02] | Preparation for classes | reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class |
Developing practical skills [a03] | Preparation for classes | activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation) |
Getting acquainted with the syllabus content [b01] | Consulting the curriculum and the organization of classes | reading through the syllabus and getting acquainted with its content |
Attachments |
---|
Module description (PDF) |
Syllabuses (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semester | Module | Language of instruction |
(no information given) |