Language learning: articulation phonetics and phonology Field of study: Speech Therapy
Programme code: W1-S1LO19.2024

Module name: Language learning: articulation phonetics and phonology
Module code: W1-LO-S1-NJFAF
Programme code: W1-S1LO19.2024
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: course work
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Zajęcia prowadzone w ramach modułu „nauka o języku: fonetyka artykulacyjna i fonologia” mają na celu zaznajomienie studentów_ek z przedmiotem oraz zadaniami badawczymi fonetyki artykulacyjnej i fonologii. Szczegółowo omawiane są zasadnicze pojęcia obu dziedzin wiedzy, w tym m.in. ‘fonem’, ‘głoska’, ‘litera’. Prezentowany jest alfabet slawistyczny i międzynarodowy oraz omawiane są budowa i funkcjonowanie narządów mowy. Zapoznaje się studentów/studentki z artykulacyjną klasyfikacją głosek języka polskiego. Szczegółowo przedstawiane są procesy wynikające z oddziaływania głosek w ciągu fonicznym (upodobnienia wewnątrz- i międzywyrazowe). Omawiane są też system fonologiczny polszczyzny oraz kategorie fonologiczne – ich klasyfikacja oraz realizacja. Zapoznaje się studentów z zagadnieniami prozodii polskiej mowy. Poświęca się także uwagę wymowie dialektalnej.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą językoznawstwa, szczególnie w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii współczesnego języka polskiego [NJFAF_1]
LO_W01 [4/5] LO_KN_W02 [5/5]
ma poczucie odpowiedzialności za pełnione role zawodowe oraz świadomość potrzeby ciągłego zgłębiania wiedzy w zakresie fonetyki i fonologii [NJFAF_10]
LO_K05 [1/5]
ma zaawansowaną wiedzę co do możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy z zakresu fonetyki artykulacyjnej i fonologii w działaniach diagnostycznych, terapeutycznych oraz promujących dobrą komunikację [NJFAF_2]
LO_W02 [3/5]
zna terminologię w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii oraz rozumie ich miejsce w relacji do innych dziedzin wiedzy, dyscyplin oraz subdyscyplin [NJFAF_3]
LO_W03 [3/5]
umie przygotować transkrypcję fonetyczną [NJFAF_4]
LO_U06 [4/5]
potrafi samodzielnie rozwijać swoje umiejętności w zakresie fonetyki artykulacyjnej i fonologii, niezbędnych w diagnozie, profilaktyce i terapii logopedycznej [NJFAF_5]
LO_U09 [2/5]
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie w zakresie prawidłowej artykulacji głosek [NJFAF_6]
LO_U10 [3/5]
potrafi charakteryzować głoski i fonemy języka polskiego, zapisać wypowiedź fonetycznie oraz odczytać zapis fonetyczny (w alfabecie slawistycznym i międzynarodowym); potrafi opisywać, jak powstają dźwięki mowy, oraz właściwie interpretować zjawiska upodobnień wewnątrz- i międzywyrazowych [NJFAF_7]
LO_KN_U02 [4/5]
ma świadomość znaczenia wiedzy fonetyczno-fonologicznej dla zawodu logopedy oraz potrafi wykorzystywać opinie ekspertów w rozwiązywaniu problemów o charakterze fonetyczno-fonologicznym [NJFAF_8]
LO_K01 [2/5]
jest praktycznie – pod kątem fonetyczno-fonologicznym – przygotowany_a do wykonywania zawodu logopedy [NJFAF_9]
LO_K04 [2/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
practical classes [NJFAF_C] 30 Explanation/clarification [a05] 
Activating method – discussion / debate [b04] 
course work NJFAF_10 NJFAF_4 NJFAF_5 NJFAF_7 NJFAF_9
lecture [NJFAF_W] 15 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Explanation/clarification [a05] 
course work NJFAF_1 NJFAF_2 NJFAF_3 NJFAF_6 NJFAF_8
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)