Wprowadzenie do ortodoncji dla logopedów
Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do ortodoncji dla logopedów |
---|---|
Kod modułu: | W1-LO-S1-WOL |
Kod programu: | W1-S1LO19.2024 |
Semestr: | semestr letni 2024/2025 |
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Cel i opis treści kształcenia: | Celem kształcenia w ramach modułu „wprowadzenie do ortodoncji dla logopedów” jest wyposażenie studentów_ek w wiedzę dotyczącą rozwoju i fizjologii narządu żucia w poszczególnych okresach rozwojowych, począwszy od etapu prenatalnego, a także z systematyką wad zgryzu, metodami leczenia ortodontycznego (w tym terapią miofunkcjonalną) oraz możliwościami profilaktyki. Szczególnym obszarem rozważań będzie poznanie podstaw diagnozy i leczenia ortodontycznego oraz zrozumienie, na czym polega współpraca ortodonty i logopedy. W trakcie kształcenia zostaną poruszone zagadnienia leczenia ortodontycznego w przypadku wad rozwojowych w obrębie środkowej części twarzoczaszki – rozszczepów wargi i podniebienia. Istotnym wątkiem prowadzonych zajęć będzie ukazywanie nie tylko medycznej, ale także logopedycznej perspektywy oceny poszczególnych elementów układu stomatognatycznego oraz przebiegu funkcji prymarnych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
zna metody diagnozy i leczenia ortodontycznego, także zasady terapii miofunkcjonalnej w zakresie niezbędnym dla prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej [WOL_1] |
LO_W01 [3/5] |
zna budowę, rozwój i fizjologię narządu żucia, a także metody oceny układu stomatognatycznego, jak również objawy i przyczyny wybranych wad zgryzu oraz ich klasyfikację [WOL_2] |
LO_W03 [4/5] |
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące wad zgryzu i sposobów ich leczenia [WOL_3] |
LO_U01 [3/5] |
rozumie wyniki badań specjalistycznych i potrafi porozumiewać się z laryngologiem w zakresie niezbędnym dla prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej [WOL_4] |
LO_U02 [4/5] |
rozumie wagę współpracy logopedy z ortodontą [WOL_5] |
LO_K01 [3/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [WOL_W] | 15 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] |
zaliczenie |
WOL_1 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |