Wprowadzenie do ortodoncji dla logopedów Kierunek studiów: Logopedia
Kod programu: W1-S1LO19.2024

Nazwa modułu: Wprowadzenie do ortodoncji dla logopedów
Kod modułu: W1-LO-S1-WOL
Kod programu: W1-S1LO19.2024
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem kształcenia w ramach modułu „wprowadzenie do ortodoncji dla logopedów” jest wyposażenie studentów_ek w wiedzę dotyczącą rozwoju i fizjologii narządu żucia w poszczególnych okresach rozwojowych, począwszy od etapu prenatalnego, a także z systematyką wad zgryzu, metodami leczenia ortodontycznego (w tym terapią miofunkcjonalną) oraz możliwościami profilaktyki. Szczególnym obszarem rozważań będzie poznanie podstaw diagnozy i leczenia ortodontycznego oraz zrozumienie, na czym polega współpraca ortodonty i logopedy. W trakcie kształcenia zostaną poruszone zagadnienia leczenia ortodontycznego w przypadku wad rozwojowych w obrębie środkowej części twarzoczaszki – rozszczepów wargi i podniebienia. Istotnym wątkiem prowadzonych zajęć będzie ukazywanie nie tylko medycznej, ale także logopedycznej perspektywy oceny poszczególnych elementów układu stomatognatycznego oraz przebiegu funkcji prymarnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
zna metody diagnozy i leczenia ortodontycznego, także zasady terapii miofunkcjonalnej w zakresie niezbędnym dla prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej [WOL_1]
LO_W01 [3/5] LO_KN_W01 [3/5]
zna budowę, rozwój i fizjologię narządu żucia, a także metody oceny układu stomatognatycznego, jak również objawy i przyczyny wybranych wad zgryzu oraz ich klasyfikację [WOL_2]
LO_W03 [4/5]
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące wad zgryzu i sposobów ich leczenia [WOL_3]
LO_U01 [3/5]
rozumie wyniki badań specjalistycznych i potrafi porozumiewać się z laryngologiem w zakresie niezbędnym dla prowadzenia diagnozy i terapii logopedycznej [WOL_4]
LO_U02 [4/5] LO_KN_U01 [4/5]
rozumie wagę współpracy logopedy z ortodontą [WOL_5]
LO_K01 [3/5] LO_KN_K07 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [WOL_W] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
zaliczenie WOL_1 WOL_2 WOL_3 WOL_4 WOL_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)