Ewolucja administracji i myśli administracyjnej Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S2AD19.2024

Nazwa modułu: Ewolucja administracji i myśli administracyjnej
Kod modułu: eama_a2_01
Kod programu: W5-S2AD19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest omówienie ewolucji ustroju i myśli administracyjnej wybranych państw europejskich (m.in. Francji, Niemiec, W. Brytanii, Rosji, Szwajcarii) i Stanów Zjednoczonych Ameryki począwszy od XVIII wieku. Istotny element modułu stanowi przedstawienie – z punktu widzenia administracyjnoprawnego – funkcjonowania XX-wiecznych reżimów totalitarnych (nazistowskiego i komunistycznego). Przedstawienie prawno-porównawcze administracyjnych rozwiązań ustrojowych z kierunkami myśli administracyjnoprawnej (m.in. Jan Antoni Chaptal, Ludwik Antoni Macarel, Robert von Mohl, Lorenz von Stein, Rudolf Gneist, Albert Dicey), które legły u ich podstawy, ma umożliwić lepsze zrozumienie ich funkcjonowania i analizę przyczyn ich sukcesów, ewentualnie niepowodzeń, w praktyce wybranych państw. Omówienie poszczególnych rozwiązań w aspekcie najważniejszych cech wspólnych modeli administracji poszczególnych epok historycznych ma umożliwić ich należytą ocenę i rozwijać funkcję poznawczą odbiorców przekazywanej treści. Moduł ma również za zadanie zwrócenie uwagi na kształtowanie się w różnych systemach ustrojowych zasad współczesnej administracji publicznej. Wykład koncentruje się na dziejach administracji publicznej, jej zasad organizacyjnych oraz kształtowaniu się korpusu urzędniczego wybranych państw europejskich. Celem modułu jest również wykształcenie umiejętności posługiwania się podstawowymi pojęciami z zakresu historii i historii administracji; analizy wydarzeń i procesów historycznych na zasadzie porównawczej; rozumienia procesu narodzin nowoczesnej administracji publicznej i jej ewolucji w czasach nowożytnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów w sposób prawidłowy identyfikować interesy jednostek oraz jest świadomy konsekwencji wynikających z sytuacji międzynarodowej, przy uwzględnieniu kontekstu historycznego [K01]
K_K06 [4/5]
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe i polityczne mające wpływ na tworzenie prawa i funkcjonowanie administracji [U01]
K_U01 [4/5]
potrafi przygotować wystąpienie ustne związane z ewolucją funkcjonowania administracji, zmianami jej struktur argumentując swoje stanowisko na przestrzeni czasu a także uczestniczyć w debacie [U02]
K_U10 [4/5]
ma wiedzę o procesach ewolucji struktur administracji i instytucji społecznych związanych z administracją. Zna ich przyczyny, podstawę doktrynalną (filozoficzną) oraz konsekwencje [W01]
K_W01 [3/5] K_W04 [4/5]
zna i rozumie podstawowe modele organizacji państwa oraz ich ewolucję [W02]
K_W07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie W01 W02
ćwiczenia [02] 15 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)