Modele ustrojowe administracji publicznej w państwach europejskich Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S2AD19.2024

Nazwa modułu: Modele ustrojowe administracji publicznej w państwach europejskich
Kod modułu: muappe_a2_01
Kod programu: W5-S2AD19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł służy przedstawieniu modeli ustrojowych, w tym w szczególności modeli administracyjnych, występujących w krajach demokratycznych jako pożądanych wzorców. Student nabywa umiejętność analizy modeli administracyjnych i ustrojowych oraz rozpoznawania podstawowych instytucji prawnych z zakresu administracji i ustroju oraz ich wzajemnego oddziaływania na siebie. Student nabywa umiejętność korzystania z aktów normatywnych, dokonywania podstawowej analizy rozwiązań prawnych związanych z organizacją i zakresem działania instytucji administracji publicznej, a także syntetycznego prezentowania argumentów, które dotyczą wzajemnych relacji instytucji administracji publicznej. Ponadto student nabywa umiejętność prezentowania wiedzy dotyczącej modeli administracji publicznej oraz wskazania ich znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych w tym zakresie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do oceny działalności administracji publicznej, jako osoba zatrudniona w organie administracji publicznej, w tym na stanowisku kierowniczym [K01]
K_K01 [3/5] K_K04 [3/5]
potrafi wyróżnić modele i funkcje administracji oraz prognozować i modelować złożone procesy społeczne związane z administracją [U01]
K_U01 [3/5] K_U04 [3/5]
zna modele ustrojowe administracji, zarówno w Polsce, jak i w państwach europejskich [W01]
K_W01 [3/5]
ma wiedzę o organach administracji publicznej oraz innych strukturach i instytucjach społecznych [W02]
K_W05 [4/5]
zna i rozumie relacje między organami administracji publicznej oraz relacje między nimi a jednostkami i instytucjami społecznymi [W03]
K_W04 [3/5] K_W15 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  zaliczenie U01 W01 W02
ćwiczenia [02] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 W01 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)