Wartości i zasady konstytucyjne w funkcjonowaniu administracji Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S2AD19.2024

Nazwa modułu: Wartości i zasady konstytucyjne w funkcjonowaniu administracji
Kod modułu: wzkfa_a2_01
Kod programu: W5-S2AD19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi wartościami i zasadami konstytucyjnymi, które kształtują funkcjonowanie administracji publicznej. Obejmuje on następujące zagadnienia: analiza konstytucyjnych podstaw ustroju administracji publicznej, w tym zasad: demokratycznego państwa prawnego, decentralizacji władzy publicznej, pomocniczości oraz dialogu społecznego, omówienie konstytucyjnych wolności i praw jednostki w relacjach z administracją publiczną, takich jak prawo do dobrej administracji, ochrona danych osobowych czy dostęp do informacji publicznej, przedstawienie konstytucyjnych standardów działania administracji, ze szczególnym uwzględnieniem zasad: praworządności, bezstronności, proporcjonalności, zaufania obywateli do państwa i stanowionego prawa, analizę konstytucyjnych gwarancji niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów administracyjnych w kontroli działalności administracji publicznej oraz omówienie roli Trybunału Konstytucyjnego i Rzecznika Praw Obywatelskich w kształtowaniu konstytucyjnych standardów funkcjonowania administracji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów prawidłowo identyfikować interesy jednostki z uwzględnieniem wartości i zasad konstytucyjnych [K01]
K_K06 [4/5]
potrafi analizować konstytucyjne gwarancje niezawisłości sędziowskiej i niezależności sądów administracyjnych w kontroli działalności administracji publicznej [U01]
K_U04 [3/5]
potrafi określić konstytucyjne podstaw ustroju administracji publicznej i wykorzystać w praktyce zdobytą wiedzę wykonując zawód administratywisty [U02]
K_U06 [4/5]
zna i rozumie rolę Trybunału Konstytucyjnego i Rzecznika Praw Obywatelskich w kształtowaniu konstytucyjnych standardów funkcjonowania administracji [W01]
K_W05 [4/5] K_W13 [4/5]
zna i rozumie konstytucyjne wolności i praw jednostki w relacjach z administracją publiczną [W02]
K_W13 [5/5] K_W16 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin W01 W02
ćwiczenia [02] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie K01 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)