Praktyki
Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S1AD19.2024
| Nazwa modułu: | Praktyki |
|---|---|
| Kod modułu: | prak_a1_06 |
| Kod programu: | W5-S1AD19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2026/2027 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest zapoznanie studentów z jednej strony z podstawami organizacyjno – merytorycznymi pracy administratywistycznej w różnych formułach (miejscach zatrudnienia). Z drugiej strony celem praktyk jest urealnienie wiedzy teoretycznej, którą studenci uzyskują w toku realizacji poszczególnych przedmiotów. Możliwe są dwa warianty realizacji praktyk: w pierwszym student najpierw zapoznaje się z praktycznymi aspektami pracy (w toku praktyki), a dopiero potem w toku studiów dogłębnie poznaje poszczególne procedury i przepisy prawa materialnego. W takiej sytuacji wartością nadrzędną praktyki jest urealnienie wyobrażeń studenta z rzeczywistymi uwarunkowaniami wybranego miejsca odbywania praktyki i wsparcie w zawężeniu pól dalszej edukacji specjalistycznej i kierunków rozwoju. Możliwa jest też sytuacja odwrotna, student idzie na praktykę dopiero po zaliczeniu właściwych dla danego miejsca praktyki procedur i przepisów materialnych, jest to miejsce „wycelowane” w jego utrwalone zainteresowania. Wówczas uzyskuje on możliwość „zanurzenia” się w materii, którą traktuje jako swój edukacyjny priorytet. Obydwa warianty mają swoje uzasadnienie dydaktyczne i wartość poznawczą. Choć bardziej popularny jest wariant drugi, to jednak praktyczne zaznajomienie się z procedurami prawnymi przed ich realizacją w toku studiów jest wartościowym ułatwieniem dla studenta: nie tylko urealnia jego wyobrażenia, ale w sposób praktyczny i przystępny zapoznaje go z podstawowymi instytucjami proceduralnymi (wie on np. jak wygląda postanowienie, nie musi się uczyć na pamięć jego poszczególnych elementów).
Celem modułu jest także zapoznanie studentów ze standardami pracy w organach administracji, z wymogami społecznymi, komunikacyjnymi poszczególnych instytucji a także ich pragmatykami służbowymi. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
ma umiejętności właściwej komunikacji, skutecznego i zgodnie z obowiązującym prawem podejmowania działania w toku postępowania administracyjnego. Potrafi komunikować się z otoczeniem, z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie [K01] |
K_K01 [5/5] |
potrafi wskazać, zinterpretować i prognozować zjawiska wpływające na zastosowanie regulacji prawnej oraz dokonać oceny ich wpływu dla rozstrzygnięcia danej sprawy indywidualnej, wykorzystując zasady logiki i własnego doświadczenia życiowego [U01] |
K_U01 [5/5] |
posiada umiejętność argumentowania i uzasadniania podejmowanych decyzji w różnych obszarach administracji (na gruncie określonego, udostępnionego mu zbioru informacji w danej sprawie). Potrafi przekazywać i bronić swoich poglądów. Potrafi przygotowywać swoje stanowisko ustnie i pisemnie [U02] |
K_U02 [5/5] |
zna zasady etyki zawodu, zasady zachowania tajemnicy zawodowej, ochrony uzyskanych informacji oraz troski o harmonijny przepływ informacji [W01] |
K_W13 [4/5] |
zna zasady i przebieg rozumowania i logiki prawniczej; zna funkcjonowanie różnych rodzajów wykładni prawa, wnioskowań prawniczych i reguł subsumpcji [W02] |
K_W03 [5/5] |
zna regulacje dotyczące prawa materialnego i proceduralnego [W03] |
K_W16 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| praktyka [04] | 75 |
Praktyka [e05] |
zaliczenie |
K01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||