Prawo zagospodarowania przestrzennego z elementami prawa budowlanego Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S1AD19.2024

Nazwa modułu: Prawo zagospodarowania przestrzennego z elementami prawa budowlanego
Kod modułu: pzpepb_a1_04
Kod programu: W5-S1AD19.2024
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest prezentacja studentom problematyki prawnej planowania i zagospodarowania przestrzennego jako podstawowego instrumentu kształtującego treść prawa własności nieruchomości. Przedmiot zostanie wzbogacony o elementy prawa budowlanego. Uwaga studentów zostaje skoncentrowana nie tylko na samych mechanizmach tworzenia systemów planowania przestrzennego, ale także na cywilnoprawnych skutkach uchwalenia planu miejscowego. Konieczne jest także zapoznanie studentów z najważniejszymi pojęciami prawa budowlanego (proces inwestycyjny, obiekt budowlany, budynek, budowla) oraz aktami administracyjnymi w procesie budowlanym (m.in. pozwolenie na budowę, pozwolenie na rozbiórkę). Problematyka zagospodarowania przestrzennego powiązana jest także z zagadnieniami obrotu nieruchomościami i lokalizacją inwestycji, w tym inwestycji celu publicznego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów w ramach wykonywanej pracy zawodowej rozstrzygać w zakresie problematyki prawnej lokalizacji inwestycji (w tym inwestycji celu publicznego) w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego [K01]
K_K03 [4/5]
potrafi wskazać regulacje prawne odnoszące się do planowania przestrzennego w zakresie obszarów metropolitalnych, obszarów problemowych oraz obszarów wiejskich [U01]
K_U01 [4/5] K_U10 [4/5]
konstruuje roszczenia cywilnoprawne właściciela nieruchomości związane ze zmianami planu zagospodarowania przestrzennego [U02]
K_U01 [4/5] K_U09 [4/5]
potrafi wskazać obiekty wymagające zgłoszenia budowy lub wykonania innych robót budowlanych i wymagające pozwolenia na budowę oraz wymagające zgłoszenia rozbiórki i wymagające pozwolenia na rozbiórkę [U03]
K_U07 [5/5]
zna i rozumie podstawowe pojęcia prawa budowlanego oraz modele planowania przestrzennego na tle prawno-porównawczym [W01]
K_W02 [5/5]
zna normatywną treść planu zagospodarowania przestrzennego oraz prawa własności nieruchomości [W02]
K_W12 [4/5]
Wymienia formy udziału właścicieli (użytkowników wieczystych) nieruchomości w procesie planistycznym. [W03]
K_W04 [4/5] K_W06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin K01 W01 W02 W03
ćwiczenia [02] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 U03 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)