Prawo ochrony środowiska
Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S1AD19.2024
| Nazwa modułu: | Prawo ochrony środowiska |
|---|---|
| Kod modułu: | pos_a1_04 |
| Kod programu: | W5-S1AD19.2024 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | polski |
| Forma zaliczenia: | egzamin |
| Punkty ECTS: | 4 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Celem modułu jest przedstawienie podstawowych wiadomości z zakresu prawa ochrony środowiska, zwłaszcza dotyczących przedmiotu ochrony, jej metod, adresatów służących tej ochronie nakazów, zakazów oraz innych mechanizmów regulacyjnych. Studenci powinni opanować podstawową wiedzę z tego zakresu i zdobyć umiejętność rozwiązywania przynajmniej niektórych problemów z tego zakresu.
W ramach przedmiotu student zapoznawany jest z podstawowymi informacjami dotyczącymi polskiego prawa ochrony środowiska, w szczególności z zakresu:
- źródeł prawa,
- niektórych postępowań z zakresu ochrony środowiska,
- tzw. „prawa emisyjnego”,
- stosowania ekonomicznych instrumentów ochrony środowiska,
- ochrony przyrody,
- gospodarowania geologicznymi zasobami środowiska. |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
potrafi określić kompetencje organów administracji w zakresie ochrony środowiska [U01] |
K_U04 [4/5] |
wskazuje podstawowe instrumenty prawne, którymi mogą posługiwać się organy administracji właściwe do spraw środowiska [U02] |
K_U01 [2/5] |
zna genezę prawa ochrony środowiska [W01] |
K_W04 [3/5] |
ma wiedzę dotyczącą struktury instytucjonalnej ochrony środowiska w Polsce [W02] |
K_W04 [4/5] |
posiada wiedzę w zakresie podstawowych instytucji materialnych i procesowych prawa ochrony środowiska [W03] |
K_W12 [4/5] |
zna i rozumie problematykę związaną z funkcjonowaniem administracji gospodarczej oraz rolę jaką w tym zakresie odgrywa prawo ochrony środowiska [W04] |
K_W15 [2/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| wykład [01] | 30 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] |
egzamin |
W01 |
| ćwiczenia [02] | 30 |
Odczyt [a04] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] Metody aktywizujące: peer learning [b08] Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] Prezentacja [c07] Symulacja [e07] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
U01 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] | Przygotowanie do zajęć | czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach) |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
| Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] | Aktywności komplementarne do zajęć | zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||