Podstawy prawa karnego i prawa wykroczeń Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S1AD19.2024

Nazwa modułu: Podstawy prawa karnego i prawa wykroczeń
Kod modułu: ppkpw_a1_03
Kod programu: W5-S1AD19.2024
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Zadaniem przedmiotu jest nabycie przez studentów podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie prawa karnego i prawa wykroczeń. Student ma znać instytucje prawa karnego rekonstruujące pojęcie przestępstwa oraz wykroczenia, zasady odpowiedzialności za nie. Student ma posiada umiejętność korzystania z wiedzy teoretycznej, dokonania subsumpcji określonych stanów faktycznych. Student ma posiadać umiejętność odróżnienia dwóch reżimów odpowiedzialności i dokonywać adekwatnego wyboru między nimi. Po ukończeniu zajęć student powinien rozumieć relacje i zależności pomiędzy «klasycznym» prawem karnym a prawem wykroczeń. W szczególności student, w toku nauki zapoznawany jest z następującymi zagadnieniami: • Pojęcie i zasady prawa karnego • Ustawa karna i jej stosowanie; źródła, wykładnia, obowiązywanie pod względem czasu, miejsca i osób. • Pojęcie przestępstwa i jego struktura. • Formy popełnienia przestępstwa; zjawiskowe i stadialne. • Okoliczności wyłączające przestępczość; kontratypy, brak winy, znikoma społeczna szkodliwość. • Zbieg przestępstw i przepisów ustawy. • Pojęcie kary oraz katalog kar i środków karnych. • Sądowy wymiar kary i zmiana kary orzeczonej. • Środki zabezpieczające. • Przedawnienie i zatarcie skazania za przestępstwo • Pojęcie wykroczenia i jego struktura • Okoliczności wyłączające bezprawność i winę wykroczenia • Formy popełniania wykroczenia (zjawiskowe i stadialne) • Jedność i wielość wykroczeń. Zbieg wykroczenia z przestępstwem • Kary i środki karne w prawie wykroczeń • Zasady wymiaru kary za wykroczenia • Przedawnienie i zatarcie skazania za wykroczenia
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi przeanalizować dany stan faktyczny oraz dokonać właściwej subsumpcji [U01]
K_U01 [3/5] K_U02 [4/5]
potrafi wskazać preferowane rozwiązanie zagadnienia prawnego w naukach penalnych i uzasadnić podjętą decyzję [U02]
K_U02 [4/5] K_U05 [3/5]
zna pojęcia prawne, budowę i hierarchię norm prawnych w dziedzinie prawa karnego i prawa wykroczeń [W01]
K_W12 [5/5]
ma wiedzę z zakresu prawa karnego, obejmującą naukę o przestępstwie oraz naukę o karze [W02]
K_W02 [3/5]
ma wiedzę z zakresu prawa wykroczeń, obejmującą naukę o wykroczeniu oraz naukę o karze [W03]
K_W12 [4/5]
zna zasady rozumowania prawniczego i logiki prawniczej w zakresie przepisów prawa karnego i prawa wykroczeń [W04]
K_W03 [4/5] K_W12 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin U01 W01 W02 W04
ćwiczenia [02] 30 Odczyt [a04] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Symulacja [e07] 
zaliczenie U01 U02 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)