Elementy logiki dla administratywistów Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S1AD19.2024

Nazwa modułu: Elementy logiki dla administratywistów
Kod modułu: ela_a1_01
Kod programu: W5-S1AD19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem założeń programowych modułu elementy logiki dla administratywistów jest analiza poprawności rozumowań. Student uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie dotyczącym tematów: 1.Wprowadzenie do semiotyki i semiologii. Znak, język i subjęzyki; główne funkcje języka (deskrypcyjna, ekspresyjna, performatywna). Kategorie syntaktyczne. 2.Nazwy: budowa nazwy (funktory, argumenty), konotacja, denotacja i supozycja nazwy. Szczególne zjawiska językowe (oksymorony, pleonazmy, etc.). 3.Stosunki między zakresami nazw. Podział logiczny. 4.Definicje i definiowanie. Wieloznaczność nazw, ekwiwokacje. 5.Relacje. 6.Sąd i jego terminy. Zdania: budowa, prawdziwość, modalność, zdania pytajne. 7.Zdania złożone, funktory prawdziwościowe. Amfibologie. 8.Tautologie rachunku zdań. 9.Zdania kategoryczne, przekształcanie zdań (konwersja, obwersja, kontrapozycje, inwersje). 10.Kwadrat logiczny, argumenty logiki prawniczej (a fortiori, a contrario, reductio ad absurdum). 11.Sylogizm kategoryczny, entymematy i epicherematy. 12.Rozumowania: dedukcyjne, redukcyjne, progresywne i regresywne. 13.Wyjaśnianie i sprawdzanie. O niezawodności rozumowań i zawodności twierdzeń empirycznych. Dowodzenie sądowe. 14.Rozumowania indukcyjne. Kanony Milla. 15.Prawdopodobieństwo (stochastyczne, psychologiczne).
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
potrafi argumentować i uzasadniać podejmowane decyzje w administracji [U01]
K_U02 [4/5]
potrafi prowadzić rozumowania według reguł niezawodności [U02]
K_U01 [3/5]
posiada wiedzę z semantyki i z logiki formalnej oraz zasady powstawania podstawowych praw nauki [W01]
K_W01 [2/5]
ma wiedzę na temat administracji jako nauki społecznej i zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii nauk społecznych, w tym sposoby definiowania, klasyfikacji i typologii pojęć prawniczych [W02]
K_W01 [2/5]
zna pojęcia prawne, budowę i hierarchię norm prawnych, a także zna wnioskowania prawnicze, a w szczególności podstawowe prawa logiki [W03]
K_W02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [02] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie U01 U02 W01 W02 W03
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2024/2025 Elementy logiki dla administratywistów [W5-AD-S1-ELdA] (brak informacji)