Geneza współczesnej administracji Kierunek studiów: Administracja
Kod programu: W5-S1AD19.2024

Nazwa modułu: Geneza współczesnej administracji
Kod modułu: gwa_a1_01
Kod programu: W5-S1AD19.2024
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 6
Cel i opis treści kształcenia:
Zadaniem przedmiotu jest ukazanie genezy współczesnej polskiej administracji na tle europejskim. Przedmiot stanowi bazę dla studiowania treści oraz zrozumienia społecznego celu prawa administracyjnego, ma ułatwić poznanie współczesnych rozwiązań przez porównanie z rozwiązaniami, konstrukcjami i przepisami obowiązującymi w przeszłości. Nauczanie obejmuje historyczną analizę pojęcia „administracja”, kształtowanie się zasad funkcjonowania administracji, analizę źródeł prawa administracyjnego na przestrzeni wieków, doktryn wpływających na administrację, systemów i technik działania administracji, powstanie korpusu urzędniczego, rozwój samorządu terytorialnego, kształtowanie się samorządów zawodowych, pojęcie kontroli administracji, czy zagadnienie sądownictwa administracyjnego. Szczególny nacisk położony jest na administrację i prawo administracyjne w Polsce w XX wieku.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów samodzielnie lub działając w zespole do oceny zjawisk zachodzących w otoczeniu ustrojowym, w tym dotyczących ochrony praw i wolności jednostki przed działaniem władzy publicznej [K01]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5]
jest gotów krytycznej oceny zdobytej wiedzy, a także świadomego zaprezentowania swojego stanowiska związanego z genezą i ewolucją funkcjonowania administracji oraz poszczególnych instytucji prawa administracyjnego [K02]
K_K04 [3/5] K_K05 [3/5]
potrafi wyjaśnić zależności występujące pomiędzy rozwojem administracji i prawa administracyjnego na ziemiach polskich a mechanizmami warunkującymi ten rozwój w innych krajach europejskich, w szczególności krajach sąsiadujących [U01]
K_U01 [4/5] K_U04 [3/5]
potrafi wskazać podstawy prawne działania oraz regulacje formalno prawne warunkujące organizację instytucji administracyjnych. Potrafi określić ich kompetencje i zakres działania [U02]
K_U09 [3/5]
zna i rozumie genezę współczesnej myśli administracyjnej oraz następujące po sobie mechanizmy ewolucji administracji [W01]
K_W04 [5/5]
zna i rozumie źródła prawa administracyjnego oraz postępowania administracyjnego w kontekście historycznym [W02]
K_W01 [4/5] K_W02 [3/5]
Zna i rozumie podstawowe zasady organizacji oraz działania administracji w Polsce i w innych krajach europejskich oraz genezę modeli organizacji samorządu (w szczególności terytorialnego). [W03]
K_W04 [4/5] K_W05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 30 Wykład informacyjny/kursowy [a01]  egzamin K01 W01 W02 W03
ćwiczenia [02] 30 Odczyt [a04] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
semestr zimowy 2024/2025 Geneza współczesnej administracji [W5-AD-S1-GWA] (brak informacji)